Повторіть логоритмічну вправу!
"Хочу збудувати дім"
Розучіть пісню "Ой на горі жито" разом зі мною
1Ой, на горі жито, сидить зайчик,
Він ніжками чеберяє.
Пр:Коли б такі ніжки мала,
То я б ними чеберяла,
Як той зайчик, як той зайчик.
2.Ой, на горі гречка, сидить зайчик,
Він ніжками чеберяє.
Пр :Коли б такі ніжки мала,
То я б ними чеберяла,
Як той зайчик, як той зайчик.
3.Ой, на горі просо, сидить зайчик,
Він ніжками чеберяє.
Пр:Коли б такі ніжки мала,
То я б ними чеберяла,
Як той зайчик, як той зайчик.
Співайте пісню самі під мій акомпанимент
Повторіть пісню "Траляляй"
1. Вже зозулі чорноброві полетіли за Дунай.
Залишився у діброві пересмішник траляляй.
Приспів:
Траляляй гнізда не має, в теплий край не відлітає.
Тільки й знає, що здаля все когось перекривля: «Тра-ля-ля!..»
2. Гей, послухай, траляляй! Ти даремно час не гай.
Співайте цю пісню самі, під мій акомпанимент!
Сьогодні ми ознайомимося ще з кількома музичними інструментами, оскільки продовжимо розгляд одного з елементів музичної мови, - тембру
Ми продовжимо знайомство з музичними темами героїв симфонічної казки Сергія Прокоф’єва „Петрик і Вовк”. Для створення музичних образів композитор ретельно підбирав музичні інструменти за їх забарвленням звуку, виражальними та зображальними властивостями.
Забарвлення звуку, притаманне різним голосам або інструментам, називають тембром.
Розповідь про групи інструментів симфонічного оркестру
Інструменти симфонічного оркестру поділяють на групи.
Дерев’яна духова група – це кларнет, фагот, флейта і гобой. Ми вже чули флейту-Пташку, гобой – Качку, кларнет – Кицьку, а сьогодні почуємо єдиний незнайомий ще вам інструмент – фагот.
До мідної духової групи симфонічного оркестру належать валторни. І сьогодні ви їх теж почуєте.
До ударної групи симфонічного оркестру належать литаври. Сьогодні ви з ними познайомитесь.
Розповідь про симфонічну казку С. Прокоф‘єва “Петрик і Вовк”
Сьогодні ми продовжимо знайомство з музичними темами героїв симфонічної казки Сергія Прокоф’єва „Петрик і Вовк”. Для створення музичних образів композитор ретельно підбирав музичні інструменти за їх забарвленням звуку, виражальними та зображальними властивостями. Забарвлення звуку, притаманне різним голосам або інструментам, називають тембром. Отже, продовжимо слухати казку.
Кішка подумала : пташка зайнята суперечкою, зараз я її зловлю, і не чутно, на оксамитових лапках підкрадалася до неї. Бережись ! Крикнув Петрик, і Пташка миттю злетіла на дерево. Качка з середини своєї калюжі сердито закрякала на Кішку. Кішка ходила навколо дерева і міркувала: чи варто лізти так високо?. Поки влізеш, Пташка все одно полетить. Вийшов Дідусь, він сердився, що Петрик вийшов за хвіртку: місця небезпечні, якщо з лісу прийде Вовк: що тоді ? Дідусь хвилюється за Петрика, застережливо забороняє йому виходити за межі двору. Музика звучить у низькому регістрі, тихо. Звуки нагадують бурчання, ритмічний малюнок - дрібні кроки старої людини.Звучить сердито, строго. В мелодії чути як Дідусь ходить і лає Петрика. Тему Дідуся виконує фагот – найбільший із дерев’яних духових інструментів. Він наслідує голос Дідуся – звучить низько, навіть хрипло.
Уяви, що виконавці переплутали інструменти. Чи можна передати музику Дідуся грою на флейті? Теми Пташки, Качки, Кішки та Дідуся в музичній казці виконували дерев’яні духові інструменти, до яких належать: флейта, гобой, кларнет і фагот.
Казка про пригоди Петрика продовжується...
Петрик не надав жодного значення словам Дідуся і заявив, що піонери не бояться вовків. Але Дідусь взяв Петрика за руку, повів додому і міцно замкнув хвіртку. І справді, не встиг Петрик піти, як з лісу показався величезний сірий Вовк. У симфонічній казці Вовк дуже злий та страшний, і тому його тему виконують мідні духові інструменти одразу три валторни, сильно й гучно. Вовк – негативний персонаж казки. Музика звучить тривожно, голосно у низькому регістрі. Для посилення почуття страху, композитор використав звучання трьох валторн. Інструмент, що зображає Вовка називається – Валторна. Її голос дуже поетичний, м'який та ніжний. Однак, композитор змусив її зображати гарчання Вовка, об'єднавши три валторни разом. На відміну від дерев’яних духових інструментів (флейти, гобоя, кларнета, фагота), цей інструмент зроблений з міді, тому голос у нього потужніший і нагадує голос Вовка. Їхнє грізне завивання на тлі зловісного гуркоту ударних інструментів зображує Вовка небезпечним хижаком.
Кішка швидко полізла на дерево. Качка закрякала і кинулася геть з калюжі. Але як вона не старалася, а Вовк все ближче, ближче, схопив її і проковтнув. Тепер все виглядало так : Кішка сиділа на одній гілці, Пташка на інший, подалі від Кішки, а Вовк ходив навколо дерева і дивився на них жадібними очима. Тим часом, піонер Петрик, який стояв за замкненою хвірткою і бачив все, що відбувається, анітрохи не злякався. Він побіг додому, взяв товсту мотузку і заліз на високий кам'яний паркан. Одна з гілок дерева навколо якої ходив Вовк простягалася до цього паркану, і схопившись за неї, Петрик спритно переліз на дерево. Петрик сказав Пташці : «Лети вниз і кружляй навколо морди Вовка, тільки обережно, щоб він тебе не впіймав. Пташка майже зачіпала крилами морду Вовка, і Вовк сердито стрибав за нею у всі боки. Ох, як Пташка дратувала Вовка, як Вовк хотів схопити її, але Пташка була спритна, і Вовк нічого не міг вдіяти. Петрик, тим часом, зробивши з мотузки петлю, обережно спустив її додолу, накинув Вовку на хвіст і затягнув її . Вовк, відчув, що його зловили, і з люті почав стрибати, намагаючись вирватися. Ось як зобразила музика. Але Петрик прив'язав інший кінець мотузки до дерева. Від стрибків Вовка петля затягувалася на його хвості. В цей час з лісу показалися мисливці. Вони йшли по слідах Вовка і стріляли з рушниць. Тему Мисливців виконують усі інструменти дерев’яної духової групи: флейта, гобой, кларнет, фагот. Композитор з’єднав чотири музичні фарби разом і створив нову, „густу” фарбу, як це роблять художники. Коли з’явилися Мисливці, почало гримати. Це тому, що Тему Мисливців виконали інструменти з групи ударних: литаври та барабани. В музиці група – це музиканти, які грають на однорідних інструментах. Наприклад, група ударних чи група струнних. Марш хвацьких Мисливців набуває бойового характеру завдяки ритмам ударних інструментів: барабана, тарілок і бубна. Постріли рушниць передано громом литавр і барабанів. Послухайте, як музика зобразила скрадливу ходу мисливців та їх постріли.
Слухання: Симфонічна казка “Петя та вовк”. Тема Дідуся, Вовка, Мисливців.
Завдання
Назвіть інструменти дерев’яної духової групи симфонічного оркестру. (кларнет, фагот, флейта і гобой)
Що називають музичним тембром? (забарвлення звуку)
Які музичні інструменти ведуть теми Вовка та Дідуся із симфонічної казки С. Прокоф’єва „Петрик і Вовк”? (Вовк – три валторни, Дідусь – фагот).
Підсумки уроку
Сьогодні ми більше дізналися про важливий засіб музичної виразності – тембр – забарвлення звуку, яке можна порівняти з кольором у живописі. Тембр музичних інструментів допомагає композитору створювати музичні образи.
Допомогли нам це зрозуміти теми головних персонажів із симфонічної казки Сергія Прокоф’єва „Петрик і Вовк”.