Четвер, 25.04.2024, 14:37
Приветствую Вас Гість | RSS
Категории раздела
Звукові казки про музику [0]
Звукові казки про музику
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Архив записей
Мини-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Сайт вчителя музичного мистецтва Ткаченко Олени Миколаївни

Діалог традицій і новаторства

Переважна більшість творів німецького композитора Людвіга ван Бетховена присвячена міжлюдським стосункам, особливо відносинам особистості і народу , людини і людства. Ці відносини в музиці Бетховена часто були контрастні , різко протилежні за характером , тому для розкриття процесу їх зіткнення і боротьби композитор використовував  музичну форму сонати. Сонатна форма приваблювала композитора можливістю  глибокої передачі процесу розвитку , взаємодії , та взаємопроникнення образів. Ще юнаком Бетховен захоплювався революційними ідеями свободи , рівності , братерства. Саме тому ода Фрідріха Шиллера «До радості» надовго запала в серце композитора. Ода «До радості» була написана Ф. Шиллером як літературний твір. Прочитаймо уривок цієї оди. Спробуйте уявити себе Бетховеном , який пише музику до цих слів. Опишіть, якою може бути музика «Оди до радості» на вашу думку.

                                                  Радість ! Ти небесне сяйво

                                                  Світла , сонця майбуття!

                                                   Полум’я душі своєї

                                                    Ми несемо у життя.

                                                    Радість дасть чарівні крила

                                                  Всім, хто вірить і чека.

                                                  Радість всіх людей з’єднає

                                                  В святості свого добра  !

Якою  може бути музика  оди «До радості» , на вашу думку ?

Тема Людвіга Ван Бетховена до оди велична і піднесена. 

Відомості про твір

9 - ту  симфонію Людвіг Ван Бетховен завершив у кінці життя , тому вона стала своєрідним заповітом наступним  поколінням , наче велична вежа.

9 – та симфонія  вінчає грандіозну споруду симфонічної творчості Бетховена. Підбиваючи підсумок великим досягненням  композитора образи 9 – ї симфонії близькі образам 3 – ї героїчної , і 5 – ї симфонії. Тобто від темряви до світла , через страждання  до радості. Симфонія складається з 4 – ох частин. У 1 – ій частині  наче з небуття народжується світ владно проголошуючи : «Я є» Цей світ розривають протиріччя , створюється враження  велетенської битви в дусі античного епосу. Стрімка музика  2 – ї частини «Скерцо» викликає  в уяві  героїчні та фантастичні образи. Ця частина  напружена , динамічна ,  поривчаста.

Велич музики 3 – ї частини   надихає  на роздуми про духовну досконалість людини , її місію  , тут панує мудра ясність і гармонія почуття і думки.

 Початок 4 – ої частини фіналу   сповнений сум’яття , лютим вихором проносяться теми попередніх частин. В оркестрі наступає мить таємничої тиші , наче очікування , і нарешті народжується нова тема , тема радості.  Це радість переборного страждання , перемоги над злом , досягнення вищої гармонії , свободи людського духу , вселенської  ідеї загальнолюдського братства й любові , щоб передати масштаб  такої радості композитор вийшов за рамки симфонічного жанру , залучивши слово , як могутній виразовий засіб. У фінал симфонії  введено звучання хору та співаків солістів. Цей сміливий прийом звучить , як голос людства , в його уста вкладено слова  Шиллера :

«Радість всіх людей з’єднає 

  В святості свого добра !»        Фрідріх Шиллер

IV частина , фінал

Наспівна , сувора , лірична та в одночасно  проста і світла за характером тема радості створена з опорою на народно – пісенні інтонації. Тому легко запам’ятовується , і розпізнається слухачем.  1 – ий показ цієї теми Бетховен доручив віолончелі і контрабасам. Інструментам , що зазвичай мають в оркестрі  акомпануючу   роль і не виконують протяжних ,наспівних мелодій. Після проведення повним оркестровим звучанням тема радості передається до хору. Стрімке зростання теми  несподівано приривається  фанфарами жаху. Наступає тиша. Надзвичайно драматургічним ефектом є надалі  речитатив сколюючого басу , і поступове нагнітання нової хвилі радості , у виконанні солістів , оркестру та хору. Аж до могутнього  апофеозу ( кульмінація, сама висота )  в кінці твору.

      Слухання музики : Л. Ван . Бетховен Симфонія № 9 фінал «Ода до радості»

 

Аналіз музичного твору.

  • Розкажіть про своє враження від музичного твору.
  • У виконанні яких інструментів прозвучав твір?
  • Назвіть характерні засоби музичної виразності твору.

 

Майже 200 років минуло з моменту створення 9 – ої симфонії Бетховена , але й в 21 ст кожне її виконання проходить при переповнених залах , і має шалений успіх. На прикінці 20 – го ст. у відкритий космос був виведений супутник  на борту якого знаходилася капсула із 24 – х годинною інформацією про земну цивілізацію загалом характерно ,  що з усієї існуючої на той час музики до неї було записано 9 – ту симфонію Бетховена , яку вінчає хоровий фінал «Ода  до радості» , пристрасний заклик до всесвітнього братерства. Сьогодні хоровий фінал «Тема радості» з 9 – ої симфонії Бетховена є Європейським гімном. У 1972 році музика стала офіційним гімном Ради Європи, а у 1993 році — гімном Європейського союзу.

Чому  хоровий  фінал  9 – ої симфонії став  Європейським гімном ?

Тому, що він закликає до об’єднання в радості, братерській любові всіх людей.

1)Які б з висловів Бетховена ви б взяли для себе , як слушну пораду, підказку, напутні слова : «Музика – посередниця між життям розуму і життям почуттів»

 «Справжній художник позбавлений марнославства , він занадто добре     розуміє , що мистецтво невичерпне»

2) В яких життєвих обставинах вони можуть стати в нагоді ?

«Музика – посередниця між життям розуму і життям почуттів» - стане в нагоді,  коли треба виразити людині те, що не  може висловити словами ( кохання,  скорботу) , коли людина під владою сильних почуттів, і не вистачає слів для їх вираження: ( відчай , радість , горе ), а музикою можна виразити все.

«Справжній художник позбавлений марнославства, він занадто добре     розуміє, що мистецтво невичерпне» - стане в нагоді як засторога, що немає меж досконалості, не можна почивати на лаврах і не зупинятися на досягнутому .

Вокально-хорова робота

Поспівка. 

Розучування пісні. «Добрі люди» (слова і музика Н.Май).

Доки небо синє-синє
І усмішка на устах,
Доки рідна Україна
Підіймає вільний стяг,
Обіймемось, як родина,
Щоби доля в нас була,
Щоби рідна Україна,
Наче квіточка цвіла!

Приспів:
В добрій хаті
Добрі люди, рослі і малі,
Хай Вам щастя завжди буде
На своїй землі!
В добрій хаті
Добре слово і любов одна,
І Вкраїна калинова,
Рідна сторона!

Ще Дніпрова хвиля грає,
Пісня птахою летить,
Не цураймося, благаю,
Мови рідної блакить!
Обіймемось, як родина,
Щоби доля в нас була,
Щоби рідна Україна,
Наче квіточка цвіла!