Рада вітати вас на уроці, діти. Чи гарно ви відсвяткували Великдень і чи співали пісеньку "Розмалюю писанку" для своїх рідних і знайомих?
Розпочнемо урок з розспівки.
Співаємо разом.
Співаємо пісню "Розмалюю писанку" плюс. Слова Д. Чередніченко музика В. Кравчука
Проспівайте цю пісню під фонограму
-Пригадайте, з якими казковими героями ви вже познайомились на попередньому уроці мистецтва? (принцеса Аврора, принц Дезіре, феї із казки «Спляча красуня»)
Сьогодні ми продовжимо знайомство з балетом П.Чайковського «Спляча красуня», а в кінці уроку маємо відповісти на питання: Чи може музика розповідати казки?
Отже, на минулому уроці знайомства з балетом «Спляча красуня» ми з вами подивились полонез гостей балу на честь пробудження принцеси та її весілля, куди завітали добрі феї і персонажі чарівних казок — Червона шапочка і Сірий вовк, Кіт і Кішечка, Попелюшка і Принц, Блакитний птах і принцеса Флоріна. Сьогодні ви почуєте, як оркестр може передавати характери казкових героїв.
— Чи пам’ятайте ви казку про Кота в чоботях, який допоміг своєму господареві розбагатіти й одружитися з дочкою короля? Кіт став зовсім ледачим. Він живе зі своєю подругою Білою кішечкою, а вона має дуже норовливий характер. То лащиться й ніжно нявкає, то дряпається, шипить і лізе в бійку.
Послухайте музику їх танцю.
Слухання музичного твору
(Слухання П. Чайковський, балет «Спляча красуня» (3 дія), фрагмент «Кіт у чоботях іБіла
Кішечка»)
Аналіз-інтерпретація музичного твору
—Якими ви уявили Кота і Кицю? (Граційними, обережними)Чим відрізняється музика Кота від музики Киці? Яка мелодія?
(То ласкава, ніжна, то обережна, то гостра, різка). Що уявили, слухаючи цю музику? (Кіт лащиться до Кішечки, муркоче, а вона його відганяє) Що нагадує музика? (муркотіння і сварка). Який характер музики? Чи змінюється характер? Як музика передає кроки кота й кішечки? (музика скрадлива, легка, граційна). Танець закінчується сваркою кота і кішечки.
Імпровізація (пластична)
— Давайте перетворимось на Кота й Кішечку і вигадаємо пластичні рухи для цих героїв.
Спробуємо потанцювати так, як нам підкаже музика.
(Повторне слухання фрагменту «Кіт у чоботях і Біла Кішечка»)
— А тепер послухаємо танець Червоної Шапочки і Вовка. Як звучить ця музика?
(Слухання П. Чайковський, балет «Спляча красуня» (3 дія), фрагмент «Вовк і Червона шапочка»)
— Чи змогли ви відчути, де танцювала Червона Шапочка, а де Вовк? Який характер музики
Червоної Шапочки, а який Вовка?
— У музиці ми легко впізнаємо безтурботну, життєрадісну, добродушну Червону Шапочку і
Вовка. Музика Червоної Шапочки весела, пустотлива, безтурботна, грайлива, а потім ми ніби чуємо страшний рев Вовка. Він не захотів образити Червону Шапочку. Його рев стає все менш страшним, він навіть лащиться до Червоної Шапочки й намагається заспокоїти її.
— Бал відвідали і Попелюшка з Принцем.
(Слухання П. Чайковський, балет «Спляча красуня» (3 дія), фрагмент «Попелюшка і принц
Фортюне»)
— Які рухи у балерини і танцівника? (плавні). Як музика передає характери героїв? (Усі щасливі.
Принцеса і принц дякували гостям за привітання. Вони раділи, що чари злої феї були зняті і що вони знайшли одне одного)
-Як ви вважаєте, чи може мистецтво допомогти нам краще зрозуміти зміст казки, охарактеризувати її героїв?
Завдяки особливому звучанню музичних інструментів оркестр може передавати характери казкових героїв: добрих, злих, веселих і сумних
— Порівняйте героїв казки в балеті і мультфільмі. (у балеті додались нові герої, яких не було у мультфільмі: мультфільм ближчий за змістом до казки Шарля Перро, ніж лібретто балету; у мультфільмі казкар і герої розмовляють, а в балеті про все розповідає музика і танець; у мультфільмі герої мальовані, а у балеті виступають живі актори-танцівники.)
Підбиття підсумків уроку
-Які музичні твори та пісні ви слухали й аналізували на уроці?
-За допомогою чого вам вдалося визначити зміст музики? (настрій й характер, засоби виразності – мелодія, темп, звучання оркестрових інструментів)
-Назвіть своїх улюблених казкових героїв? Чого навчають казки?
Музика допомогла нам краще зрозуміти зміст казки, відчути характери книжкових героїв,
отже музика може розповідати казки