Розспівування
Розучіть разом зі мною Е. Гріг « Захід сонця»
Намагайтеся співати виразно й наспівно , розподіляйте дихання до кінця фрази.
Находить тінь, і день пройшов ,
і згасло світло в лісі.
Багрянець золотом упав ,
на землю тьми завіса.
В веселій тиші чарівній
беріз шипочуть віти...
На землю знов приходять сни,
над світом віють мрії.
2.Як сумно з нами день прощавсь,
в тривозі гори спали,
закрили квіти пелюстки
І птахи замовчали.
Завмерла далина і жде,
Вся плачучи росою,
Що швидко сонце зникне десь
за смугою ясною.
Співайте самі під мій акомпанемент !
Я запрошую вас у цікаву мандрівку до країн Закавказзя, в якій ми познайомимося з музичною культурою закавказьких народів.
Щоб зрозуміти музику народів Закавказзя, необхідно, перш за все, ознайомитися з їхньою природою.
Ланцюжки гір Великого Кавказу зі сніжними вершинами, глибокі ущелини, на дні яких стрімко біжать гірські річки, ліси на схилах гір, зелені долини з садами та виноградниками, морський прибій, який то набігає на берег з тихим шелестом, то розбивається об прибережні скелі з ревінням та гуркотінням, – така природа Закавказзя.
Своєрідні, надзвичайно цікаві народи цього регіону – грузини, вірмени та азербайджанці.
Яскравим є і національний колорит музики кавказьких народів, адже на характері музики відбивається вдача народу, особливості народного говору. Музика кавказьких народів, здебільшого стрімка й запальна, буває дуже співучою і ліричною, відрізняється своєю емоційною насиченістю, енергією, ритмічними та мелодійними особливостями, а також вокальним багатоголоссям, їй властиві «гострий» ритм, яскраві акценти, велика роль ударних інструментів.
Розпочнемо нашу подорож з Грузії.
Народна музика різнобарвної Грузія має давню історію. Пісенна творчість грузинів переважно лірична, адже в ній оспівується саме життя. Грузинські мелодії надзвичайно гарні, а ритми пісень завжди запрошують до танців!
Танцювальні ансамблі тут, як правило, дуже численні. Кожен регіон країни має свій особливий танець.
Найбільшої популярності набула лезгинка — один із традиційних кавказьких танців. Танцюристи, наче змагаючись, демонструють віртуозність, спритність і невтомність. Виконують його як сольний чоловічий танець, а також у парі з жінкою.
Слухання. Грузинський народний танець «Лезгинка».
- Як змінюється мелодія? Мелодія поступово прискорюється
- Які рухи можна уявити?
- Який характер танцю? Стрімкий, запальний, енергійний
Як у музиці передається характер грузинського народу?
Інша гірська країна, що на сході, — Вірменія — славиться відомими композиторами, зокрема, неперевершеним Арамом Хачатуряном. Його музика привертає увагу тим, що в ній зображається темперамент, життєрадісність вірменського народу. У більшості творів Хачатуряна можна почути народні мелодії.
Перші музичні враження маленького Арама — це народні пісні у виконанні матері. Хлопчикові дуже подобалося слухати і народних співаків — ашугів, які виконували грузинські, вірменські та азербайджанські пісні.
Ашуги, як і скоморохи, були співаками і поетами, виконуючи героїчні пісні у супроводі тару.
Тар — струнний щипковий інструмент. Слово «тар» із перської мови — однієї з найдавніших у світі, означає «струна», «нитка».
У своїй творчості А. Хачатурян успішно поєднує найкращі здобутки народної творчості Вірменії, Грузії, України тощо.
Слухання Арам Хачатурян, гопак із балету «Гаяне».
- Музику якого народу нагадує звучання оркестру?
- Чи почули ви щось незвичне у звучанні твору?
У виконанні оркестру ми почули своєрідне звучання знайомого нам українського танцю. Це схоже на український гопак із вірменським колоритом.
- Яких нових якостей набули інтонації українського танцю у творі вірменського
- композитора?
- Які саме музичні інструменти виконували «Гопак»: скрипка, флейта, труба, гобой?
Сусідом Грузії є Азербайджан.
Азербайджанські пісні всі одноголосні. Дуже часто вони виконуються у супроводі тару та бубна.
Азербайджанські діти із великим задоволенням співають пісню «Курчатка».
Мелодія азербайджанської пісні „Курчатка” рухається плавно, водночас примхливо і вигадливо, наче змійка. Це надає твору особливого національного колориту.
Як і в українських піснях, у ній є розспіви . Однак в українській музиці вони поглиблюють почуття пісенності, а в азербайджанській – підкреслюють танцювальну основу, прикрашають мелодію своєрідним орнаментом.
Знайомство з піснею Г.Гусейнлі та Т.Муталібова „Курчатка”.
Слід звернути увагу учнів на те, що мелодія рухається то плавно, поступово, то примхливо, вигадливо, наче змійка (на словах «погуляти можна вільно» та «курчатка-малятка»).
Зверніть увагу! Для передачі азербайджанського характеру перші слова «цип, цип…» слід співати коротко, легко і точно. У наспівних фразах розспіви виконуйте м’яко, прикрашаючи мелодію.
Під час уроку учні повинні дійти висновку, що в основі азербайджанської розспівності лежить танцювальність.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Ось і завершилась наша незвичайна мандрівка країнами Закавказзя.
З музикою яких народів ми сьогодні познайомились?
Які народи живуть в Закавказзі?
Як називається грузинський народний танець? У чому його особливість?
Хто автор балету “Гаяне”? Який танець з балету ми прослухали?
Чи сподобалась вам наша подорож?
Сьогодні ми познайомилися з особливостями музики народів Закавказзя, а також на прикладі гопака з балету «Гаяне» Арама Хачатуряна зрозуміли, що якою б незвичною не була музика, якому б народові вона не належала, ми завжди зможемо відчути її танцювальний характер.