Понеділок, 07.07.2025, 14:14
Приветствую Вас Гість | RSS
Категории раздела
Звукові казки про музику [0]
Звукові казки про музику
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Липень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Архив записей
Мини-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Сайт вчителя музичного мистецтва Ткаченко Олени Миколаївни

Концерт для друга

Бесіда про весняні настрої та подібні музичні мотиви в музиці.

Надворі справжня весна. Усі сади убрались в розкішний цвіт. Ліричний твір про красу весняної   природи дарує для тебе і твоїх друзів український композитор Олександр Злотник, котрий багато пісень написав для дітей. Ці пісні швидко поширюються всією Україною та стають справжніми хітами. Ось   одна   із   них — пісня «Цвіт землі».

Розучування пісні. «Цвіт землі» (слова М. Сингаївського, музика О. Злотника).

Проспівайте пісню 

Проспівайте пісню під караоке

Бесіда з учнями про історію створення концерту.

Чи можна дуже швидко створити шедевр? Історія знає   безліч   таких    прикладів. А коли цей твір пишеш для друга, то музика сама ллється з-під пера. Ось послухай...

Це було у XIX столітті: французький композитор Сен-Санс 1867 року познайомився з російським композитором   і    піаністом   Антоном   Рубінштейном. Саме   для   виступів  друга   в   Парижі   Сен-Санс  написав свій знаменитий фортепіанний концерт №2 усього... за 17 днів!

 

Приблизна тривалість звучання 25 хвилин. Присвячений 
маркізі Клеменції де Вільєрс, 
дружині фінансиста Огюста Леграна де Вільєрс.
Приводом для натхнення Сен-Санса послугувала 
творча дружба з Антоном Рубінштейном, разом 
з яким він не раз виступав як диригент. 
У музикантів виникла ідея помінятися звичними ролями, 
щоб Сен-Санс виступив як соліст, а Рубінштейн - як диригент. 
З'ясувалося, що паризький Зал Плейель вільний через 
місяць, і Сен-Санс написав концерт всього за 17 днів, 
завершивши роботу 2 травня, а 13 травня концерт був 
вперше виконаний. Вважається, що Сен-Санс не встиг
 повною мірою відрепетувати сольну партію і залишився 
не зовсім задоволеним прем'єрою. 3 роками він став одним з
 найвідоміших творів композитора  і залишається таким і донині. 
П. Чайковський так відгукувався про цей концерт: 
«Твір надзвичайно красивий, свіжий, витончений і багатий
 чарівними деталями; вельми самобутня творча індивідуальність.         
У ньому проявилися риси його національності: щирість, 
захоплення, тепла сердечність, розум».
 Музичне сприймання. К. Сен-Санс. Концерт №2 для фортепіано 
з оркестром соль-мінор (частина 3).

      Аналіз музичного твору.

1.      Яке   враження   справила   на   вас   музика концерту?( Стрімкого польоту)

2.      Хто виконував твір? Скільки образів виникло у вашій уяві? (Два образи. Фортепіано як солюючий інструмент, а акомпанував йому симфонічний оркестр)

3.      У якій формі написано третю частину концерту? (тарантелла – швидкий італійський танок). Охарактеризуйте   темп (швидкий, рухливий), ритм (нерівномірний)  та   динаміку   твору (різноманітна).

4.      Розкажіть про сюжети, які ви уявляєте під цю музику. (швидкі весняні струмки, танок)

Бесіда з учнями про особливості жанру концерту.      

Музичний словничок

Концерт (від лат. concerto — змагаюсь) — 1) прилюдне   виконання   музичних   творів; 2) жанр великого, віртуозного   за   характером    музичного    твору   для   соліста   (інколи   двох - трьох)   з   оркестром у    формі   тричастинного   сонатного   циклу; 3) твір, в основі   якого   лежить   принцип   протиставлення звучання окремих груп виконавців або виконавського колективу і соліста.

Існують два види концерту: хоровий та інструментальний

В інструментальному концерті сольним інструментом може бути фортепіано, духовий інструмент, струнний інструмент, орган та інші.

А. Вівальді започаткував у музиці тричастинну структуру   концертів (швидко — повільно — швидко). Й.С. Бах та Г.Ф. Гендель визначили розвиток фортепіанного концерту, а Гендель створив також органний   концерт. Класична структура концерту остаточно затвердилася у творчості композиторів віденської   класичної   школи (И. Гайдна, В.А. Моцарта, Л. ван Бетховена). На    межі ХУІП-ХІХ ст. концерт мав три   частини   (без менуету або скерцо).

  У XIX  столітгі   з'явилися   одночастинні  (Ф. Ліст) та   чотиричастинні   (Й. Брамс)   концерти.   У   XX столітті до жанру концертів зверталися найвідоміші композитори — М. Равель, Б. Барток, І.Ф. Стравинський, С. Прокоф'єв, Д. Шостакович, А. Шенберґ, А. Берг, А. Веберн, В. Лютославський; з   українських композиторів — Б. Лятошинський, Л. Ревуцький, І. Карабиць, М. Скорик.

  Відомості про композитора — автора концерту.

Шарль Каміль СЕН-САНС (1835-1921)

Французький композитор, органіст і піаніст, музичний критик та суспільний діяч, почесний доктор Кембриджського університету та член Петербурзького відділення Російського музичного товариства (1909). Багато гастролював як піаніст і диригент, виконуючи переважно власні твори. Автор   творів різних музичних жанрів, зокрема   13   опер, З симфоній, ораторій, численних   камерних   ансамблів.

Шарль-Камиль Сен-Санс народився 9 вересня 1835 року. Батько Каміля Сен-Санса помер, коли хлопчику було 3 місяці від загострення сухот . Дитина залишилася під опікою матері та бабусі.

Мати Сен-Санса була художницею -акварелисткою, що допомогло прилученню Каміля до образотворчого мистецтва. У віці двох із половиною років Каміль вже пройшов під наглядом бабусі початковий курс гри на фортепіано. Дитяча музика з примітивним акомпанементом лівої руки дитині подобалася "Баса не співає" – говорив він  зневажливо. Щойно ознайомившись із світом музики, Каміль став складати, а згодом і записувати складену музику

нотамиКаміль Сен-Санс був не тільки

композитором, а й піаністом, органістом і

письменником (він писав вірші та комедії). З

раннього віку Сен-Санс чуйно прислухався до

звуків природи: дзюрчання струмочка, шелестіння

листя, тихого подиху вітру. Усі ці звуки втілилися

згодом у його музичних творах. 

Виконання творчого завдання.

       Візьміть фарби та пензлик. Послухайте музику композитора ще раз та створіть візуальний образ або картину природи, які ви уявляєте під музику Сен-Санса.

Узагальнення вивченого матеріалу. 

-Розкажіть про жанр концерту. Твори яких композиторів належать до цього жанру?

- У чому особливість жанру концерту?

- Що ви знаєте про концерт К. Сен-Санса? Які засоби його виразності пам'ятаєте?

- Яку пісню ми вивчали на уроці? Хто її автор?

        Домашнє завдання.

Послухайте музику, яка звучить у вас вдома. Чи є серед прослуханих творів концерти?

Заспівайте вивчену пісню та виконайте до неї малюнок.