Бесіда про весняні настрої та подібні музичні мотиви в музиці.
Надворі справжня весна. Усі сади убрались в розкішний цвіт. Ліричний твір про красу весняної природи дарує для тебе і твоїх друзів український композитор Олександр Злотник, котрий багато пісень написав для дітей. Ці пісні швидко поширюються всією Україною та стають справжніми хітами. Ось одна із них — пісня «Цвіт землі».
Розучування пісні. «Цвіт землі» (слова М. Сингаївського, музика О. Злотника).
Проспівайте пісню
Проспівайте пісню під караоке
Бесіда з учнями про історію створення концерту.
Чи можна дуже швидко створити шедевр? Історія знає безліч таких прикладів. А коли цей твір пишеш для друга, то музика сама ллється з-під пера. Ось послухай...
Це було у XIX столітті: французький композитор Сен-Санс 1867 року познайомився з російським композитором і піаністом Антоном Рубінштейном. Саме для виступів друга в Парижі Сен-Санс написав свій знаменитий фортепіанний концерт №2 усього... за 17 днів!
Приблизна тривалість звучання 25 хвилин. Присвячений
маркізі Клеменції де Вільєрс,
дружині фінансиста Огюста Леграна де Вільєрс.
Приводом для натхнення Сен-Санса послугувала
творча дружба з Антоном Рубінштейном, разом
з яким він не раз виступав як диригент.
У музикантів виникла ідея помінятися звичними ролями,
щоб Сен-Санс виступив як соліст, а Рубінштейн - як диригент.
З'ясувалося, що паризький Зал Плейель вільний через
місяць, і Сен-Санс написав концерт всього за 17 днів,
завершивши роботу 2 травня, а 13 травня концерт був
вперше виконаний. Вважається, що Сен-Санс не встиг
повною мірою відрепетувати сольну партію і залишився
не зовсім задоволеним прем'єрою. 3 роками він став одним з
найвідоміших творів композитора і залишається таким і донині.
П. Чайковський так відгукувався про цей концерт:
«Твір надзвичайно красивий, свіжий, витончений і багатий
чарівними деталями; вельми самобутня творча індивідуальність.
У ньому проявилися риси його національності: щирість,
захоплення, тепла сердечність, розум».
Музичне сприймання. К. Сен-Санс. Концерт №2 для фортепіано
з оркестром соль-мінор (частина 3).
Аналіз музичного твору.
1. Яке враження справила на вас музика концерту?( Стрімкого польоту)
2. Хто виконував твір? Скільки образів виникло у вашій уяві? (Два образи. Фортепіано як солюючий інструмент, а акомпанував йому симфонічний оркестр)
3. У якій формі написано третю частину концерту? (тарантелла – швидкий італійський танок). Охарактеризуйте темп (швидкий, рухливий), ритм (нерівномірний) та динаміку твору (різноманітна).
4. Розкажіть про сюжети, які ви уявляєте під цю музику. (швидкі весняні струмки, танок)
Бесіда з учнями про особливості жанру концерту.
Музичний словничок
Концерт (від лат. concerto — змагаюсь) — 1) прилюдне виконання музичних творів; 2) жанр великого, віртуозного за характером музичного твору для соліста (інколи двох - трьох) з оркестром у формі тричастинного сонатного циклу; 3) твір, в основі якого лежить принцип протиставлення звучання окремих груп виконавців або виконавського колективу і соліста.
Існують два види концерту: хоровий та інструментальний
А. Вівальді започаткував у музиці тричастинну структуру концертів (швидко — повільно — швидко). Й.С. Бах та Г.Ф. Гендель визначили розвиток фортепіанного концерту, а Гендель створив також органний концерт. Класична структура концерту остаточно затвердилася у творчості композиторів віденської класичної школи (И. Гайдна, В.А. Моцарта, Л. ван Бетховена). На межі ХУІП-ХІХ ст. концерт мав три частини (без менуету або скерцо).
У XIX столітгі з'явилися одночастинні (Ф. Ліст) та чотиричастинні (Й. Брамс) концерти. У XX столітті до жанру концертів зверталися найвідоміші композитори — М. Равель, Б. Барток, І.Ф. Стравинський, С. Прокоф'єв, Д. Шостакович, А. Шенберґ, А. Берг, А. Веберн, В. Лютославський; з українських композиторів — Б. Лятошинський, Л. Ревуцький, І. Карабиць, М. Скорик.
Відомості про композитора — автора концерту.
Шарль Каміль СЕН-САНС (1835-1921)
Французький композитор, органіст і піаніст, музичний критик та суспільний діяч, почесний доктор Кембриджського університету та член Петербурзького відділення Російського музичного товариства (1909). Багато гастролював як піаніст і диригент, виконуючи переважно власні твори. Автор творів різних музичних жанрів, зокрема 13 опер, З симфоній, ораторій, численних камерних ансамблів.
Шарль-Камиль Сен-Санс народився 9 вересня 1835 року. Батько Каміля Сен-Санса помер, коли хлопчику було 3 місяці від загострення сухот . Дитина залишилася під опікою матері та бабусі.
Мати Сен-Санса була художницею -акварелисткою, що допомогло прилученню Каміля до образотворчого мистецтва. У віці двох із половиною років Каміль вже пройшов під наглядом бабусі початковий курс гри на фортепіано. Дитяча музика з примітивним акомпанементом лівої руки дитині подобалася "Баса не співає" – говорив він зневажливо. Щойно ознайомившись із світом музики, Каміль став складати, а згодом і записувати складену музику
нотами. Каміль Сен-Санс був не тільки
композитором, а й піаністом, органістом і
письменником (він писав вірші та комедії). З
раннього віку Сен-Санс чуйно прислухався до
звуків природи: дзюрчання струмочка, шелестіння
листя, тихого подиху вітру. Усі ці звуки втілилися
згодом у його музичних творах.
Виконання творчого завдання.
Візьміть фарби та пензлик. Послухайте музику композитора ще раз та створіть візуальний образ або картину природи, які ви уявляєте під музику Сен-Санса.
Узагальнення вивченого матеріалу.
-Розкажіть про жанр концерту. Твори яких композиторів належать до цього жанру?
- У чому особливість жанру концерту?
- Що ви знаєте про концерт К. Сен-Санса? Які засоби його виразності пам'ятаєте?
- Яку пісню ми вивчали на уроці? Хто її автор?
Домашнє завдання.
Послухайте музику, яка звучить у вас вдома. Чи є серед прослуханих творів концерти?
Заспівайте вивчену пісню та виконайте до неї малюнок.