Вівторок, 08.07.2025, 05:21
Приветствую Вас Гість | RSS
Категории раздела
Звукові казки про музику [0]
Звукові казки про музику
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Липень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Архив записей
Мини-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Сайт вчителя музичного мистецтва Ткаченко Олени Миколаївни

Марш на театральній сцені

Сьогодні ми відвідаємо оперний театр у супроводі вже знайомого нам жанру музики — маршу. Цікаво, адже марш — це музика, під яку крокують спортсмени, військові. Чи може він знайти своє місце в опері? Сподіваюся, музика нам про це сьогодні розповість.

 Як ви вже знаєте, слово марш означає «хід». Під музику людям крокувати зручніше. Марші є на всі випадки. Ви вже помітили, що музика маршу — це не тільки акомпанемент до наших кроків, а й портрети тих, хто крокує. За тим, як рухається людина або казковий герой, ми розуміємо не тільки, як він виглядає, а й що в нього на душі та чого від нього можна очікувати.

Михайло Глінка написав оперу на сюжет казки поета Олександра Пушкіна «Руслан і Людмила»

Князь видає заміж свою доньку Людмилу за Руслана. Баян попереджає у своїй пісні,  що доля у них буде не легка.Раптом все покривається чорним димом і Людмила зникає. Баян каже що її викрав злий карлик Чорномор. Руслан вирушає на пошуки Людмили. Інші наречені також хочуть її знайти заради свого щастя. Чорномор намагається дарувати Людмилі подарунки, від яких вона відмовляється. У кінці опери  Руслан чарівним мечем відрубує бороду Чорномора у якій і є його сила. Руслан перемагає Чорномора. Опера нас вчить, що добро обов’язково перемагає зло.

В опері «Руслан і Людмила» є малюк-карлик — злий чарівник Чорномор. Цей злий карлик в опері не співає, не промовляє жодного слова. І все ж завдяки музиці ми отримуємо уявлення про те, що це за істота. Ось як малює О. Пушкін страшного Чорномора (переклад українською М. Терещенка):

 

Німими, чорними рядами     Велично входить у цю пору,

Арапи з довгими шаблями   Піднявши довгу шию вгору,

До ложа дівчини ідуть,         Горбатий карлик із дверей...

                 По змозі чемно і паристо,

                 І на подушках урочисто

                 Сивезну бороду несуть;

 

У глузливих рядках Пушкіна відтворено картину урочистої казкової ходи. В опері про карлика розповідає музика — марш, під звуки якого він виходить на сцену. Музика сміється над карликом. Із гумором, характерним для казок, композитор малює образ Чорномора. Грандіозні трубні кличі й ніжні, кришталеві тембри дзвіночків підкреслюють водночас жахливість і комічність злого чарівника. Він безсилий перед могутністю кохання та сміливістю людини.

Послухайте «Марш Чорномора». Зверніть увагу на те, як він починається: спочатку грізна мелодія малює нам появу Чорномора, а потім інша (у виконанні дзвіночків) нагадує про те, що цей герой казковий і боятися його не варто.

Послухайте та поміркуйте: чому композитор використав саме маршовий жанр для характеристики цього образу? Музика змальовує лихого карлика-чаклуна з довжелезною бородою, який викрав наречену Руслана — прекрасну Людмилу.У марші чітко відчувається образ злого карлика. Він злий і вдає з себе могутнього, а насправді безсилий перед коханням. У марші чергуються грізні, суворі басові мотиви та метушливі «пискляві» інтонації.Музика ніби підказує: Чорномор хоче виглядати могутнім і сильним, а насправді — нікчема й боягуз.

Слухання «Маршу Чорномора» з опери М. Глінки «Руслан і Людмила»

А зараз опера привела нас до Іспанії. Сьогодні тут корида — бий биків. Ви чуєте ці звуки? (Звучить фрагмент «Маршу Тореадора» із опери «Кармен» Ж. Бізе.) Це — «Марш Тореадора» з опери «Кармен» Жоржа Бізе.

Персонажі опери - волелюбна й непокірна циганка Кармен і солдат

Хосе - простий селянський хлопець, полонений коханням до красуні;

мужній тореро Ескамільйо... Усі вони - вихідці з народу, тож уся музика твору пронизана інтонаціями іспанських народних пісень і танців, а події опери розгортаються на тлі народного життя: веселого вуличного гомону, хлопчачих розваг, сцен солдатської служби та знаменитої іспанської кориди...

         Жорж Бізе використав марш, аби створити портрет відважного тореадора в опері «Кармен». Тореадор щоразу ризикує, виходячи на бій з биком. Маршова музика, сповнена мужності та блиску, яскраво передає рішучість сміливця.

 

Тореадор — це людина, яка привселюдно б’ється з биком.

Послухайте «Марш Тореадора». Який характер має ця музика? (Рішучий, енергійний, войовничий)

Як ви вважаєте, яким має бути Тореадор — сміливим чи нерішучим? (Сміливий)

Чи надає саме така музика людині сміливості та рішучості? (Так)

Як ви вважаєте, а чи змогла б пісенна або танцювальна музика надати Тореадорові бойового настрою? (Ні)

Гра «Я стверджую»

Я оголошуватиму твердження про музику. Якщо воно правильне, ви маєте плеснути в долоні та повторити його вголос. Якщо ви не згодні, то сидіть мовчки.

Я стверджую, що музика Тореадора:

     бадьора (учні плескають у долоні й повторюють);

     чітка (учні плескають у долоні й повторюють);

     плавна;

     повільна;

     радісна (учні плескають у долоні й повторюють);

    похмура.

         Я стверджую, що марш звучить у:

     балеті,

      опері (учні плескають у долоні й повторюють);

     концерті.

  Я стверджую, що опера має назву:

      « Лисичка, Котик та Півник »;

     «Кармен» (учні плескають у долоні й повторюють);

      «Руслан і Людмила».

Вокально-хорова робота

 За давніх часів люди вірили: якщо покликати весну, то вона настане швидше. Для цього виконували календарно-обрядові пісні — веснянки. Пісня-веснянка «А вже весна»  звучить на театральній сцені в опері-казці «Зима і Весна» Миколи Лисенка. За сюжетом, як і в природі, осінь поступається місцем зимі. А за нею настає чарівна весна з гаївками та веснянками.

Послухайте веснянку. Яким є її настрій?

Слухання пісні-веснянки «А вже весна» з опери-казки М. Лисенка «Зима і Весна» 

Продовження розучування пісні А. Житкевича «Семеро гномів»

Виконаємо пісню під караоке

Підсумки уроку

1.Чи є місце маршу в опері? Наведіть приклади.