Вітаю вас, діти, на уроці. Пропоную виконати вправу «Незакінчена фраза».
Я починаю фразу, а ви повинні її закінчити.
- Основою всіх жанрів (видів) вокальної та інструментальної музики є ...
- (пісня, танець, марш).
- Найголовніший тип музики — це ... (пісня).
- Вид мистецтва, в якому засобами створення художнього образу є рухи й положення тіла
- танцюристів, називають ... (танцем).
- Музичний твір (інструментальний чи вокальний), що має енергійний, чіткий ритм,
- помірний темп, музичний розмір 2/4 або 4/4, називають ... (маршем).
- Марші бувають ... (похідні, урочисті, спортивні, казкові, траурні).
А які ж марші створені на українській землі?
Саме так звучить тема сьогоднішнього уроку: "Марші української землі"
Поміркуйте, чому козаки шанували маршову музику?
Є і нам про що згадати...
Пісне, душу возвелич.
Ой, була в нас ненька-мати
Запорозька славна Січ.
Гей, ви, козаченьки —
вітер в чистім полі,
научіть нащадків
так любити волю.
Гей, ви, козаченьки —
спомин з м’яти-рути,
научіть минулу славу повернути...
Вадим Крищенко
(Тому що маршова музика підбадьорювала , надавала мужності, героїзму іти у бій)
Україна — край козацької слави. Протягом кількох століть козаки мужньо захищали свободу рідної землі. А допомагала їм у цьому… музика. Поперед козацького війська йшли музики та підбадьорювали бійців мужніми
маршами. А похідна маршова пісня додавала сили, єднала, карбувала крок…
«...Козацький похід розпочинали музики. Сурмачі завади рушали разом
з військом на поле битви. Кожен полк мав свій оркестр. Музиками пишалися, а оркестрантам добре платили і давали гарний одяг.
А як грали музики! Били в литаври так, що аж земля здригалася! А сур-
ми підносили свій голос до самого неба! Музики будили в козаках нечувану мужність!.. Музикантів шанували і за талант, і за те, що добре володіли
зброєю, мужньо витримували жорстокі бої і важкі походи. Перед тим, як збиратися до походу, кошовий Війська Запорозького збирав козаків під гучну мелодію сурмачів і питав: «Хто за те, щоб іти на ворога, піднімай шапку!»
Козаки піднімали шапки, а музики наповнювали повітря могутніми зву-
ками литавр, немов би серця козаків бухали на весь степ, стверджуючи
готовність до походу...»
Так розповідають про роль музики у козацькому житті сучасники та історичні документи. Дійсно, музика, наче справжній боєць, допомагала здо-
бувати перемогу.
З тих старих часів багато музичних творів дійшли до нас саме завдяки
своїй «бойовій славі». І не випадково, що старовинні традиції козацьких му-
зик живуть у віках і надихають на творчість композиторів і виконавців.
Євген Адамцевич (1903-1972) - відомий український кобзар, віртуозний виконавець українських народних дум і історичних пісень. Він народився у полтавському селі Солонйці, у родині станційного службовця. У дворічному віці після хвороби осліп. Деякий час навчався в Київській школі для сліпих, а потім проживав у бабусі в м. Ромни, на Сумщині.
Грати на бандурі Євген навчився в талановитого бандуриста Мусія
Олексієнка, від якого перейняв багатий репертуар. Згодом молодий музикант виступав з ансамблем бандуристів, а потім почав кобзарювати, мандруючи зі своєю дружиною, яка була його поводирем. На відміну від інших кобзарів, Є. Адамцевич грав тільки пучками пальців, що надавало певного колориту й своєрідного забарвлення звучанню його бандури, хоча така техніка призводила до збивання пальців часом аж до крові.
У репертуарі Є. Адамцевича переважали українські народні пісні. А серед його власних творів найбільшої популярності набув «Запорізький марш», який увійшов до репертуару Київського оркестру народних інструментів.
Послухайте «Запорозький марш» Є. Адамцевича. Поміркуйте, які засоби виразності відіграють важливу роль у створенні маршового характеру твору: мелодія, ритм, тембр чи темп?
Слухання. Євген Адамцевич «Запорозький марш».
Одна з улюблених козацьких пісень — «Засвіт встали козаченьки». За легендою, її написала полтавська піснярка Маруся Чурай. Спочатку це була лірична розповідь про дівчину, що проводжає козака у похід. Згодом пісня полюбилася козакам, поступово набула сили, запалу й перетворилася на
енергійний козацький марш.
Ця пісня стала основою для багатьох професійних творів.
Слухання. Українська народна пісня «Засвіт встали козаченьки»
Порівняйте характер, настрій і музичну мову обох творів, висловіть свої враження від музики, а також однойменного петриківського розпису художниці Марфи Тимченко (стор.127).
Характер героїчний, вольовий ,настрій бойовий, патріотичний . У пісні «Засвіт встали козаченьки» характер музики схвильований, настрій жалібний, тривожний .Мелодія – рішуча,темп- помірний, ритм – чіткий, під нього легко крокувати .
Петриківський розпис української художниці Марфи Тимченко «Засвіт встали козаченьки» зображено в яскравих кольорах, постаті козаків рішучі, героїчні, вольові ,багато квітів.
Фізкультхвилинка.
Цифри
Хід вправи. Стоячи, за інструкціями вчителя учні виконують вправу: —
Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб.
Цифру 1 «пишемо» носом, (кажемо і виконуємо)
цифру 2 — підборіддям,
цифру 3 — правим плечем,
цифру 4 — лівим плечем,
цифру 5 — «пишемо» правим ліктем,
цифру 6 — лівим ліктем,
цифру 7 — правим коліном,
цифру 8 — лівим коліном,
цифру 9 — правою ногою,
а десяточку — «хвостиком».
Вокально-хорова робота
Видатний письменник Микола Гоголь сказав про українські пісні: «Це народна історія, жива, яскрава, сповнена барв, істини, історія, яка розкриває все життя народу».
Українці співали завжди. Поряд із ліричними піснями створено чимало пісень, що відображали історію боротьби українського народу за свободу та становлення національної самосвідомості.
Вивчення пісні. Стрілецька пісня «Гей, там на горі січ іде».
Пригадайте, які пісні називають стрілецькими? Коли і в якому середовищі виник цей різновид народної творчості? Українські січові стрільці боролися за волю і незалежність Батьківщини на початку XX ст. Назва цього військового формування походить від слова «Січ» — осередку козацької слави й звитяги, а в піснях, що співали січові стрільці, ми чуємо мужні, рішучі інтонації давньослов’янського та козацького воїнства.
Слухання пісні
1.Чи можна назвати її піснею-маршем?
Маршовий тип музики — чітка, уривчаста маршова мелодія — створює героїчний образ у музиці.
Маршовість може звучати як у піснях, так і в операх, балетах. Зазвичай марш має дві або чотири долі (ознайомлення із чотиридольною схемою тактування за підручником, с. 129).
2.Про що розповідається у пісні? Про те, як січові стрільці ідуть на війну і співають маршову пісню. Попереду кошовий, і про те, що треба йти тільки вперед захищати рідну землю.
Співайте пісню під караоке
Підсумки уроку
1)Поміркуйте, чи можна українські марші назвати музикою мужніх людей? Так
2)Пригадайте, які твори ми сьогодні слухали? Є.Адамцевич «Запорізький марш», укр.. нар. пісня «Засвіт встали козаченьки», П. Майборода «Марш»
3)Чим різняться ці марші? Запорізький марш – героїчний, закликає ідти у бій. Марш «Засвіт встали козаченьки» відчувається тривога за Марусю, схвильованість, смуток із-за розставання з коханою людиною.