Розучіть пісню «Господи, помилуй нас» (слова і музика Т. Петриненка).
1Навіть на останнім рубежі
промінь віри в нас ще не погас,
Боже, Україну збережи,
Господи, помилуй нас.
Нам свою всемилість покажи
правдою повсюди й повсякчас,
Боже, Україну збережи,
Господи, помилуй нас.
Пр: Помилуй Господи,
помилуй Господи,
Господи помилуй нас. 2
2В наших грудях кулі і ножі,
Нас розп’ято й знищено не раз,
Боже, Україну збережи,
Господи, помилуй нас.
І з колін піднятись поможи
І благослови у добрий час
Боже, Україну збережи,
Господи, помилуй нас.
Пр: (2)
3Наші душі нидіють в іржі,
Але промінь віри не погас,
Боже, Україну збережи,
Господи, помилуй нас.
Грішні діти – діти не чужі,
Отче наш, почуй їх щирий глас,
Боже, Україну збережи,
Господи, помилуй нас.
Співаємо під плюсовку!
співаємо під мінусовку!
Сьогодні ми з вами вирушаємо до країни музики, театру та кіно. На вас чекає зустріч із новітніми жанрами, що утворилися на основі класичної опери та балету, та стилями сучасної музики, які виникли завдяки поєднанню руху, музики та ритмічного речитативу. Запрошую вас до театру!
- Що ви знаєте про театральну музику? В театрі музика супроводжує драматичні вистави.
- Також є опери, оперети , балети які не можуть проходити без музики
- Яка музика лунає в театрі? В театрі лунає класична музика і сучасна, інструментальна і
- вокальна, симфонічна і камера, ансамблева, хорова, оркестрова
- Що ви знаєте про сучасну музику в театрі? Можуть ставити рок опери
- Наведіть приклади музичних театральних жанрів. Опера, оперета, мюзикл, балет
Новий матеріал для засвоєння. Розповідь про музику в театрі з елементами бесіди.
Театр (від грец. - місце видовища) — вид мистецтва, шо відображає життя в сценічній дії, яку виконують актори перед глядачами, а також установа, що здійснює сценічні вистави певним колективом артистів, і приміщення, будинок, у якому відбуваються вистави.
Театральна музика - вокальна та інструментальна музика до театральних вистав, яка сприяє створенню певної емоційної атмосфери, розкриттю ідеї п’єси, цілісності спектаклю, посиленню художньо-емоційного впливу вистави на глядачів.
- Чи є відмінність між музичним та класичним (драматичним) театрами?
У драматичному театрі музика, яка використовується у постановках п’єс (драмі, трагедії, комедії), створює певну емоційну атмосферу; поряд із іншими засобами вона відтворює історичний, національний колорит, поглиблює характеристики персонажів, підкреслює переломні моменти розвитку дії, драматичні кульмінації. Створюючи музичне оформлення вистави, режисер драматичного театру може залучити до цієї праці композитора, додати музичні п’єси і фрагменти з різних творів, не пов’язаних із певною п’єсою.
У музичному театрі (театрі опери та балету, театрі оперети тощо) музика — це основа музичного дійства, вона є найважливішим засобом характеристики образів і подій, вагомим компонентом драматургії спектаклю. Окрім музичних номерів, що вплітаються в сценічну дію, використовуються і досить великі інструментальні п’єси, що передують усій постановці або окремим актам спектаклю (увертюра, антракти).
Багато номерів театральної музики, написаних видатними композиторами, «живуть» самостійним життям і виконуються в концертах у первинному вигляді (наприклад, музика Л. ван Бетховена до драми «Егмонт» Й. Гете, Ф. Мендельсона – Бартольді до комедії «Сон літньої ночі» В. Шекспіра) або в здійснених автором обробках, здебільшого у вигляді сюїти (наприклад, сюїти Е. Ґріга з музики до драми Г. Ібсена «Пер Гюнт», сюїта Ж. Бізе з музики до драми «Арлезіанка» А. Доде тощо).
Музику для драматичного театру писало багато композиторів, у тому числі Р. Шуман, М. Глінка, П. Чайковський, А. Аренський, О.Крейн, Д. Шостакович та інші.
Розгляньте палітру основних жанрів театральної музики (с. 156). З якими з них ви уже знайомі?
- У чому їхня особливість?
- Наведіть приклади творів кожного жанру та назви їхніх авторів.
Робота зі схемою:
- Розгляньте ілюстрації (с. 156). Які з них відповідають поданим вище жанрам?
(Опера – на малюнку видно, що один співак співає оперну партію, такі жести рук, як у опері, балет – видно балерини танцюють в спеціальних юбочках патчі, мюзикл – видно, як сучасні танцівниці танцюють і співають сучасний мюзикл, оперета – видно, як в давні часи виконувалась на сцені
- Які, на вашу думку, зайві? Поясніть свій вибір.
Новий матеріал для засвоєння. Розповідь про опери з комічним сюжетом та оперету.
Опера з комічним, жартівливим сюжетом поділяється на декілька різновидів, які дешо відрізняються між собою. Розгляньте схему (с. 157).
Робота зі схемою:
Різновиди опери : оперета, опера-буфа,зінгшпіль, опера-комік
Опера-буффа (італ. opera buffa — жартівлива опера) - італійська комічна опера, що виникла на основі інтермедій та народно-побутової пісенної традиції. Опери-буффи писали Дж. Перголезі, Д. Чимароза, Г. Доніцетті, В.А. Моцарт, Дж. Россіні тощо. |
Опера-комік (фр. opera comique — комічна опера) — французька комічна опера, що спирається на ярмаркові вистави. У цьому жанрі творили П. Монсіньї, Ф. Гарольд, Н. Ізуар тощо.
Зінгшпіль (нім. Singspiel, від sing — співати, spiel — грати) — німецька комічна опера, де спів і танці чергуються з розмовними діалогами. Типовими для зінгшпіля були побутові сюжети, інколи з елементами казки.
На відміну від класичної опери, оперети пишуться на комічний сюжет, музичні номери в них коротші. Загалом музика оперети легка, розважальна, однак вона безпосередньо наслідує традиції академічної музики.
Відомі оперети створили І. Кальман, Ш. Лекок, К. Мілікер, Ж. Оффенбах, Й. Штраус-син, І. Дунаєвський, Д. Кабалевський, Ю. Мілютін, Г. Свиридов, М. Лисенко та інші.
Музичний словничок
Оперета (італ. operetta — маленька опера) — музично-сценічна вистава переважно розважального характеру, що поєднує монологічне і діалогічне мовлення з вокальною та інструментальною музикою, танцювальне мистецтво й естрадні прийоми.
Музичне сприймання. І. Кальман. Арія «Карамболіна, Карамболетта» з оперети «Фіалка Монмартру» у виконанні О. Крицької.
І. Кальман. «Арія містера Ікс» з оперети «Принцеса цирку» у виконанні Г. Отса.
Аналіз музичних творів.
- Розкажіть про своє враження від музики оперет І. Кальмана. Музика оперет весела,
- танцювальна, емоційна, яскрава
- Назвіть особливості арії «Карамболіна, Карамболетта». Які засоби виразності цього
- твору вам вдалося розпізнати? Розкажіть про акомпанемент. Мелодія – легка, енергійна,
- стрімка, граціозна, ритм – танцювальний, поривчастийя, темп – швидкий, рухливий,
- динаміка – наростаюча, регістр – високий, тембр – дзвінкий, світлий
- Яким у вашій уяві постає загадковий містер Ікс? Як арія характеризує його як героя
- оперети? Мужній, сміливий, гордий, сумний, задумливий
- Які особливості жанру оперети було відчутно в музиці? Коротка арія з монологічним мовленням з вокальною та інструментальною музикою
Знайомство з творчістю композиторів І. Кальмана та А. Хачатуряна.
Імре Кальман - угорський композитор, один із засновників і найвизначніших представників віденської оперети. Творчий доробок І. Кальмана становить 20 оперет, серед яких найвідоміші — «Циган-прем’єр», «Княгиня Чардашу» («Сільва»), «Баядера», «Маріца», «Принцеса цирку», «Фіалка Монмартру» тощо. Композитор є автором симфонічних творів, інструментальних п’єс і романсів.
«Фіалка Монмартру» — оперета І. Кальмана. Дійові особи — актори, художники, поети, музиканти — представники французької богеми, які живуть, творять і мріють на пагорбі Монмартр, у мансардах під дахами будівель Парижа.
На глядачів очікує чуттєва мелодрама, насичена емоційними комедійними сценами.
«Принцеса цирку» — оперета на лібрето А. Грюнвальда і Ю. Браммера. У центрі твору — сповнена чудес арена цирку та життя за лаштунками.
За мотивами оперети було знято фільм «Містер Ікс». Кінострічка мала великий успіх, а оперета І. Кальмана «Принцеса цирку» увійшла до репертуарів багатьох музично-драматичних театрів світу.
Музика відіграє надзвичайно важливу роль у балетах. За допомогою звуків, пластики і танцю глядачеві передається зміст твору. Музика і танець тут перебувають у єдності. Прикладом цьому може бути балет А. Хачатуряна «Гаяне». Музика композитора відзначається національним колоритом та яскравими вірменськими народними мелодіями. Візитівкою А. Хачатуряна є його відомий «Танець із шаблями», завдяки якому в багатьох країнах світу за композитором утвердилося жартівливе ім’я «містер Танець із шаблями».
Музичне сприймання. А. Хачатурян. «Танець із шаблями» з балету «Гаяне».
Аналіз музичного твору.
- Який музичний образ танцю? Воїни б’ються на шаблях
- Охарактеризуйте засоби музичної виразності твору. Мелодія – енергійна, стрімка, рішуча.
- Ритм – чіткий, поривчастий. Темп – швидкий динаміка – голосна, могутня
- Які зображальні засоби застосував композитор у творі?
- Якими кольорами можна передати настрій цього твору?Чорний, червоний