Австрійський композитор, представник віденської класичної школи, один із засновників жанрів симфонії та струнного квартету. Стиль Гайдна органічно пов’язаний з культурою Відня, що поєднувала італійські, південно-німецькі та інші культурні традиції. Його творчість охоплює широкий спектр жанрів. В доробку композитора 24 опери, 14 ораторій, концерти для фортепіано та інших інструментів з оркестром, сонати, 77 квартетів та інші твори. Клавірна музика Гайдна (сонати, рондо, варіації) посідає важливе місце в творчості композитора. Він написав 52 сонати для фортепіано. Відкриттям Й. Гайдна вважається також форма рондо-сонати, в якій сонатна форма (експозиція, розробка, реприза) зливається з формою рондо (А -В -С -А або А -В -А -С-А -В -А ). Сонати Й. Гайдна, як правило , мають тричастинний цикл:
1 —сонатне алегро, 2 — повільна частина, 3 — швидкий фінал зазвичай у формі рондо.
Соната № 37 ре-мажор — твір, який іскриться радістю життя і завзяттям. Перша частина сонати АІІеgго соп Ьгіо — безтурботна та легка, друга дещо — лірично-мінорна, а третя — танцювальний і веселий фінал.
Бесіда з учнями про особливості жанру сонати та історію його розвитку. Музичний словничок
Соната (італ. sonare— звучати) — жанр інструментальної музики, призначеної для одного або кількох інструментів; інструментальний твір, що складається із трьох-чотирьох різних за характером і темпом частин. Термін «соната» відомий з XVI ст. Спочатку цим терміном називали будь-який інструментальний твір. На початку XVII ст. утворилося два типи сонат: церковні сонати та камерні сонати. Соната для скрипки з чітко виписаною і розробленою партією клавіру з’явилася у Й.С. Баха. У середині XVIII ст. інтенсивно формувався тип класичної сонати, і до кінця століття цей процес завершився. Й.Гайдн, В.А.Моцарт, Л.ван Бетховен та інші композитори творили в жанрі класичної сонати. Композитори-романтики збагатили й переосмислили цей жанр. Для розвитку сонати багато зробили Ф. Шопен, Р. Шуман, Ф. Ліст, Й. Брамс, Е. Ґріґ та ін. Наприкінці XIX — на початку XX ст. з’являються сонати у французьких композиторів Г.Форе, П.Дюка, М.Равеля, К.Дебюссі та російських композиторів О. Скрябіна, М. Метнера. У XX ст. соната залишається одним із провідних музичних жанрів. Нові образи й засоби виразності істотно змінюють її вигляд — це сонати С. П рокоф ’єва, Д. Ш остаковича, Б. Бартока. Першими сонатами українських композиторів стали скрипкова соната М.Березовського та фортепіанні сонати Д.Бортнянського. Пізніше до цього жанру звертались М. Лисенко, В. Косенко, Б. Л ятош инський, М. Тіца, Р. Сімович, Ю. Щуровський, В. Сєчкін та ін. Жанр сонати вирізняється чіткою структурою. Першу частину сонати пишуть у сонатній формі. Сонатна форма — це принцип викладу музичного матеріалу, який передбачає не механічне чергування частин і розділів, а взаємодію тем і художніх образів. Теми — головна і побічна — або протиставляються одна одній, або доповнюють одна одну. Розвиток тем відбувається впродовж трьох етапів — експозиції, розробки та репризи.
Сонатна форма –це форма інструментальної музики, яка існує вже три століття і досі використовується завдяки тому, що дозволяє композитору поєднати в одному творі дуже різноманітний матеріал і цілком розкрити його ідеї. Основні її принципи: контраст (конфліктність) і розвиток. Сонатна форма складається з трьох частин: 1)експозиції, у якій композитор представляє слухачеві свої контрастні ідеї, 2)розвиток, де ці контрасти розвиваються до кульмінації, найвищої фази і 3)репризи, де вони вибухають, визволяючи свій енергетичний заряд.
У першій частині сонати (експозиції) представлені тема вступу, головна та побічна партії.
У середній частині сонати – розробці – теми-образи розвиваються. Вони переплітаються, розбиваються на короткі мотиви, змінюють свій вигляд. Між темами загострюються суперечності. Музика набуває напруженого, нестійкого характеру, з’являється потреба в розрядці. Настає час розрядки – це реприза, тобто повторення, відновлення. Теми звучать так само, як і на початку, але контраст між ними згладжується. Сонатна форма – це побудова музики, образи якої не тільки протиставляються, а й активно взаємодіють, утворюючи частини: експозицію, розробку та репризу. Ця форма дозволяє передати драму лише інструментальними засобами без застосування слів, як в опері.
Експозиція - показ головної і побічних тем
Розробка - розвиток тем
Реприза - повторення тем (часто відозмінене
Прослухайте ще раз першу частину сонати № 37 Й. Гайдна і складіть схему цього музичного твору. Перевірте, чи вдалось вам виокремити експозицію , розробку та репризу в сонатній формі.
Музичне сприймання. Й.Гайдн Соната
Клод Дебюссі.Соната для віолончелі та фортепіано ре-мінор.
Порівняйте сонату К. Дебюссі з сонатою Й. Гайдна. Як прослідковується сонатна форма у першій частині твору?
Соната Гайдна життєрадісна, швидка, енергійна, віртуозна. Вона написана для одного інструменту – фортепіано. Вимагає біглості пальців.
Соната Дебюссі – тужлива, протяжна, задумлива, драматична. Соната написана для 2-ох інструментів: ф-но і віолончелі . В сонаті Гайдна чітко виділені три складові : експозиція (головна партія, побічна) розробка та реприза. А в сонаті Дебюссі стерті чіткі кордони між частинами.
Варіація, варіювання, варіювати, варіант – ось слова, які знайомі кожному мало не з першого класу. У будь – якому разі на контрольних з математики завжди дають кілька варіантів завдань. Ми так звикли до цього слова, що нам нема коли вдумуватися в його сенс.
А між тим воно означає зовнішню зміну форми за умови незмінності сутності. А це, як ви розумієте, таке часте явище в житті, що виникає на кожному кроці.
Адже чому ваші завдання і приклади на контрольних називають варіантами ? Тому що ті й інші однотипні, будуються за одним принципом. Тільки числа різні й умови.
Що ж стосується музики, то кожен, звісно, помічав, як часто під час повторення ми дещо змінюємо мелодію. Це і є варіант.
Але справа не тільки в цьому. Музика взагалі не буває без варіювання. Це закон. Такий самий закон, як і те, що музика не буває без повторення. А де повторення- там і зміна. Наші дні можуть бути схожі, як краплі води, проте вони все одно різні. Змінюється все, що рухається, що відбувається в часі.
Цікаво, що, варіюючи музику, композитор тим самим її затверджує, закріплює в пам’яті. Змінюючи, він ніби розглядає її з різних боків, намагається побачити всі її можливості, переконатися в її красі та досконалості.
Варіація – це найстаріша музична форма, в основі якої – тема та її видозмінені повторення. Витоки варіації слід шукати в народній музичній творчості, виконавській діяльності співаків та особливостях звучання музичних інструментів. Свій розвиток вони отримали У творчості Й.С Баха, Г.Ф.Генделя. Часом композитори пишуть варіації на народні теми або на музику інших композиторів - на знак вдячності.
Зазвичай варіації – це інструментальна музика.Але варіюються найчастіше найпопулярніші пісенні або танцювальні мелодії. Інструмент немовби розфарбовує на всі лади той малюнок, який укладено в мелодії.
Музичний жанр варіацій дуже багатий за своїми можливостями.
Він – один із найстаріших, але достатньо широко використовується і в сучасній музиці. Клавесиністи ХVІІ- ХVІІІ століть любили так звані орнаментальні варіації, в яких мелодія немовби розфарбовувалася фігураціями. Дуже багато яскравих і захоплюючих варіацій ви знайдете у Ф.Й. Гайдна, В.А.Моцарта, Л.ван Бетховена. Цілі сюжети вкладали в цю форму Р.Шуман та П.Чайковський.
Варіації можна зустріти в джазі, в симфонічній музиці, в інструментальній, і навіть у виконанні народних інструментів – наприклад, української бандури.
Розучування пісні : А.Комлікова "Матінко матусю"
Мінусовка пісні
http://x-minus.pro/track/410503/pisnja-pro-mamu
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
а)Розкажіть про особливості жанру сонати. (Основні її принципи: контраст (конфліктність) і розвиток. Сонатна форма складається з трьох частин: 1)експозиції, у якій композитор представляє слухачеві свої контрастні ідеї, 2)розвиток, де ці контрасти розвиваються до кульмінації, найвищої фази і 3)репризи, де вони вибухають, визволяючи свій енергетичний заряд).
б)Що вам запам’яталося з історії розвитку цього жанру в музичному мистецтві? (Термін «соната» відомий з XVI ст. Спочатку цим терміном називали будь-який інструментальний твір. На початку XVII ст. утворилося два типи сонат: церковні сонати та камерні сонати. Соната для скрипки з чітко виписаною і розробленою партією клавіру з’явилася у Й.С. Баха. У середині XVIII ст. інтенсивно формувався тип класичної сонати, і до кінця століття цей процес завершився. та інші композитори творили в жанрі класичної сонати).
в) Які композитори працювали в жанрі сонати? (Й.Гайдн, В.А.Моцарт, Л.ван Бетховен, Ф. Шопен, Р. Шуман, Ф. Ліст, Й. Брамс, Е. Ґріґ, Г.Форе, П.Дюк, М.Равель, К.Дебюссі , О. Скрябін, М. Метнер)