Привітання
Розспівування
Розспівка "Тут і там"
-Які народні музичні інструменти та танці прибалтів вам знайомі?
-Музика якого композитора створила образ литовського народного танцю?
-Чи схожа музика балтійських народів на мотиви українських народних пісень?
-Розкажіть про музичні обряди, інструменти та традиції народів Балтії.
Наша музична подорож триває: ось перед нами виник чарівний сонячний італійський пейзаж.
Італія вважається колискою музичного мистецтва. Композитори всього світу захоплюються італійською музикою. Окрім того, Італія відома майстрами з виготовлення скрипок: Аматі, Гварнері та Страдіварі. їхні шедеври мають особливе звучання, що нагадує дзвінкі жіночі голоси. У дусі італійської баркароли написали свої фортепіанні твори композитори П. Чайковський та М. Лисенко.
Баркарола — пісня венеціанських човнярів.
Сьогодні прозвучить «Баркарола» композитора М. Лисенка. У цьому творі композитор використав українську народну пісню «Пливе човен».
Простежте за розвитком музики української народної пісні «Пливе човен», яку використав композитор у цьому творі. Визначте особливості музики: темпу, супроводу (темп-помірний, супровід –оркестр народних інструментів)
Слухання української народної пісні "Пливе човен"
Слухання Микола Лисенко, Баркарола.
-Чи сподобався вам музичний твір?
-Чи хотіли б послухати його вдруге?
-Що можна уявити? (як пливе по річці човен)
Фортепіанна п'єса М. Лисенка - один із найкращих творів композитора, пройнятий любов'ю до народної пісні. В ній композитор виразив любов до української пісні і рідної природи.
Подорожуючи Італією, Сергій Рахманінов захопився італійською музикою, що знайшло відображення в «Італійській польці». Вона, як і італійська пісня, дуже мелодійна та граційна.
- Пригадайте, як танцюють польку і чому вона має таку назву.
Полька — чеський веселий рухливий дводольний танець. Його виконують парами з підскоками. Характер у польки легкий, грайливий. Послухайте танок ще раз і легкими рухами рук, нібито танцюючи, підкресліть пульс музики.
Слухання Сергій Рахманінов. «Італійська полька».
-Який настрій викликає цей твір? (радісний, жвавий)
-Що ви уявляєте, коли слухаєте цю музику? Який характер твору? (веселий танок з підскоками, характер – енергійний,радісний, жартівливий)
ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА
Російський композитор Сергій Рахманінов зростав у музичній родині. Його дідусь був піаністом і композитором, батьки також займалися музикою. У чотирирічному віці він вже грав із дідусем у чотири руки. Коли майбутньому композиторові виповнилося дев'ять років, його зарахували до Петербурзької консерваторії.
Пригадайте, що таке скоромовка. Що для неї характерно? )швидке промовляння слів) Послухайте болгарську народну пісню «Посадив я полин». Що вона нагадує? (укр..нар.пісню «Як служив у пана я»)
Слухання. Болгарська народна пісня «Посадив я полин».
Посадил полынь я,
А полынь все выше...
Козочку позвали,
Пусть полынь пощиплет.
Козочка полынь не щиплет,
А полынь все выше...
Волка попросили,
Пусть козу задавит.
Волка попросили,
Пусть козу задавит.
Волк давить козу не хочет,
Козочка полынь не щиплет,
А полынь все выше...
Пушку попросили,
Волка пусть застрелит.
Пушку попросили,
Волка пусть застрелит.
Пушка в волка не стреляет,
Волк давить козу не хочет,
Козочка полынь не щиплет,
А полынь все выше...
Пламя попросили,
Пушку пусть подпалит.
Пламя попросили,
Пушку пусть подпалит.
Пламя пушку жечь не хочет,
Пушка в волка не стреляет,
Волк давить козу не хочет,
Козочка полынь не щиплет,
А полынь все выше...
Воду попросили,
Пусть затушит пламя.
Воду попросили,
Пусть затушит пламя.
А вода не тушит пламя,
Пламя пушку жечь не хочет,
Пушка в волка не стреляет,
Волк давить козу не хочет,
Козочка полынь не щиплет,
А полынь все выше...
Ветер попросили,
Пусть засушит воду.
Ветер попросили,
Пусть засушит воду.
Нет, не сушит ветер воду,
А вода не тушит пламя,
Пламя пушку жечь не хочет,
Пушка в волка не стреляет,
Волк давить козу не хочет,
Козочка полынь не щиплет,
А полынь все выше...
Солнце попросили,
Ветер усмири-ка.
Солнце попросили,
Ветер усмири-ка.
Солнце ветер не смиряет,
Нет, не сушит ветер воду,
А вода не тушит пламя,
Пламя пушку жечь не хочет,
Пушка в волка не стреляет,
Волк давить козу не хочет,
Козочка полынь не щиплет,
А полынь все выше...
Тучу попросили,
Пусть закроет солнце.
Тучу попросили,
Пусть закроет солнце.
Туча солнце не скрывает,
Солнце ветер не смиряет,
Нет, не сушит ветер воду,
А вода не тушит пламя,
Пламя пушку жечь не хочет,
Пушка в волка не стреляет,
Волк давить козу не хочет,
Козочка полынь не щиплет,
А полынь все выше...
Козочка полынь не щиплет,
А полынь все выше...
Вона жвава, грайлива і жартівлива. Цій пісні характерне і розширення від куплету до куплету за рахунок додавання до кожного наступного куплету нових фраз. У цьому творі головна роль належить хору. Хоча слова цих двох пісень не всім зрозумілі, музика допомогла зрозуміли їх характер і зміст.
Отже, кожен народ має свою не лише розмовну, а й музичну мову. Вона, на відміну від розмовної, зрозуміла нам без перекладу, за її допомогою виражають певні почуття й образи. Болгари належать до групи слов’янських народів, тому музика пісні схожа з українською, дуже схожі й наші мови.
-Який характер музики, особливості виконання? (характер-жартівливий, особливість- виконується скоромовкою.
-Який жанр пісні? (жартівлива, ігрова)
Діти, повторимо пісню півник
Розучування НАША ВЧИТЕЛЬКА Вірші Н. Іванової Музика А. Олєйнікової
Діти, послухайте пісню "Наша вчителька" Муз.Ф.Олейнікова, вірші Н.Іванової
Тепер виконайте пісню самостійно
- Допоможи Тріольчику обрати слова-характеристики творів, які слухали на уроці.
(баркарола- світла, замріяна, ніжна; «Італійська полька»- весела, ритмічна, швидка, яскрава)
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
-Яке враження склалося у вас від музичних творів? (характер «Баркароли»-сумний, «Італійської польки» - веселий, «Посадив полин я»- жартівливий)
-Що їх об'єднує? (об’єднує твори те, що вони виражають настрій і почуття, і мова музики різних народів зрозуміла без перекладу)
Музика - спільна мова всіх народів. Музичні твори композиторів близькі своєю поетичністю та мелодійністю і близкість музичної мови народів не випадкова - їх споріднює любов до рідного краю, народу, щире та емоційне ставлення до краси рідної природи. На відміну від розмовної, музична мова зрозуміла без перекладу.