Музичне вітання
Проплескайте ритм !
Із настанням весни люди з нетерпінням чекали повернення птахів – вісників птахів, які на своїх крилах приносили надію на тепло, сонце, краще життя. Відгадайте загадку і скажіть, що це за птахи:
Привітали нас піснями із весною
Та живуть з нами під стріхою одною. (Ластівки)
Розучимо пісню, співайте разом зі мною !
1.Повертайся, ластівко,
До двора, до двора,
За весною скучила
Дітвора, дітвора.
Скоро вже повернуться
Журавлі, журавлі.
Скоро підем босими
По землі, по землі.
2.В небі світить сонечко
Золоте, золоте.
Скоро наша яблунька
Зацвіте, зацвіте.
Буде цвіту сонячно
На землі, на землі.
Буде він у ластівки
На крилі, на крилі.
3.Тільки ти, весняночко,
Не барись, не барись,
І своєю піснею
Озовись, озовись.
Не барися, ластівко,
Прилітай, прилітай
В український сонячний
Рідний край, рідний край.
Співаємо під мінусовку
Сьогодні до нас у гості завітала незвичайна красуня. Хто це?
Тане сніжок, квітне лужок,
День прибуває. Коли це буває? (Навесні)
- Який настрій у вас викликає весна? (Веселий, бадьорий, радісний, піднесений.)
- Що ви уявляєте, коли ми говоримо про весну?
Гра «Подарунок від весни». Поміркуйте: що дарує нам весна? (тепло, дощик, квіти, свята, настрій, усмішка, пташка)
Пташині пісні сповіщають про прихід весни. Які пташки повертаються до нас навесні з теплих країв? (жайворонки, шпаки, лелеки, ластівки) Який настрій виникає, коли ми чуємо спів птахів? (радісний)
Робота з підручником: с. 88 (вступ, обговорення картини М. Глущенка «Весняний день»).
— Що відбувається навесні? Як художник передав красу весни? (З приходом весни все оживає: дерева зеленіють, птахи повертаються з далеких країв, усе навкруги наповнюється музикою)
Слухання музичного твору
— Австрійський композитор Йоганн Штраус передав це диво своєю музикою.
(Слухання Й. Штраус, вальс «Весняні голоси»)
Аналіз-інтерпретація музичного твору
— Який настрій викликала музика? (радісний, піднесений)
— Що ви уявили, слухаючи цю музику? (тане сніг, течуть ручаї)
— Чи відчули ви красу весни?
-Хто виконує твір – один інструмент чи більше? (багато інструментів)
-Як називають колектив, у якому багато виконавців? (оркестр)
- Чи можна танцювати під цю музику? Який цей танець? (плавний, урочистий)
Робота з підручником: с. 88 (запитання, пояснення терміну вальс)
Вальс – це плавний танець, який виконують парами.
Перегляд в/фр. Й. Штраус, вальс «Весняні голоси»:
— Які рухи у танцівників? (Спокійні, плавні погойдування корпусом)
— Який темп музики? (помірний)
Імпровізація (пластична)
— Відчуємо рух музики, погойдаємося і уявимо, що це ми танцюємо вальс.
(Слухання фрагменту Й. Штраус, вальс «Весняні голоси»)
Робота з підручником:
Прийом «Спрямоване читання», с.88, абзац 3. Орієнтовні запитання:
— Як називались пісні, якими звертались до сонечка і вітали весну? (Веснянки)
— Які танці виконували люди, коли співали пісні-заклички? (Хороводи)
— Яку математичну фігуру відтворювали хороводи? (Коло)
— Чому водили хороводи по колу? (Коло нагадувало сонечко)
Слово «веснянка» українського походження. Найдавніші веснянки – гаївки, назва їх походить від слова «гай». Як тільки починали танути сніги, дівчатка і хлопчики вибігали у гайок, співали пісні, прохаючи весну швидше повернутися.
Веснянки були вісниками весни, їх присвячували початку польових робіт.
Веснянки співали виключно дівчата, хлопці могли разом з ними водити хороводи. Хоровод має форму круга, що символізує сонце. Веснянками, гаївками, закличками звертались до сонця. Веснянки пробуджували природу. У давні часи люди вірили: якщо дружно покликати весну, радіти її наближенню, то вона настане швидше. Закликання весни відтворені у багатьох українських піснях, що називають веснянками.
Своїми піснями діти закликали весняне сонечко пролити своє золоте проміння на поле, подвір’я, квіти та на дітей, які з нетерпінням чекають на весну. Такі пісні називають піснями-закличками. Такі пісні-заклички співали голосно, щоб їх почули широкий степ і темний ліс, високі пагорби і швидка річка. Сьогодні ми вивчимо таку веснянку.
У давнину наші пращури вірили, що якщо покликати весну, заспівати їй пісні, вона прийде
скоріше. Матері й бабусі випікали для дітей та онуків смачне печиво у формі жайворонків. Хлопчики й дівчатка, тримаючи в руках символічних птахів, вибігали на околицю села і закликати в гості красну весну. Ставши в шеренгу, вони наспівували:
Пташок викликаю З теплого краю:
— Летіть, соловейки,
На нашу земельку,
Спішіть, ластівоньки,
Пасти корівоньки! (за В. Скуратівським)
А ще кликали сонечко.
-Діти, а чи приходить весна без сонечка ? (Ні)
-Яке воно весняне сонечко ? (Тепле, ясне, яскраве, ласкаве)
З давніх давен наші предки поклонялися сонцю як найулюбленішому божеству. Прослухайте старовинне привітання сонцю :
Добрий день тобі, сонечко ясне,
Ти святе, ясне, прекрасне,
Ти чисте, величне, поважне,
Освічуєш гори й долини
Освіти й мене перед усім миром.
Навесні сонечко підіймається все вище і з кожним днем все більше зігріває землю. Природа оживає. Люди обожнювали сонце, присвячували йому пісні, казки та легенди.
Слухання у. н. п. ««Вийди, вийди, сонечко»
— Про що просять діти у сонечка? Який настрій музики? (радісний) Що ви уявили? Яким буває сонечко? (тепле, ласкаве)
— Ця пісня вам знайома ще з дитячого садка. Давайте разом станемо в коло і заспіваємо її разом.
(Емоційне виконання у. н. п. ««Вийди, вийди, сонечко»)
Підсумок уроку
Висловлювання учнів щодо питання: До якого природнього явища ви б звернулися з поспівкою-закличкою? ( до весни). Закріплення вивченого.