Неділя, 05.05.2024, 19:37
Приветствую Вас Гість | RSS
Категории раздела
Звукові казки про музику [0]
Звукові казки про музику
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архив записей
Мини-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Сайт вчителя музичного мистецтва Ткаченко Олени Миколаївни

Урок№11 у 2 класі Тема: СТВОРЮЄМО МУЗИЧНІ ПОРТРЕТИ

Мета:

- навчальна: збагачувати музичний досвід учнів, розкриваючи особливості виражальності музики;

-  розвиваюча: розвивати творчі здібності учнів, почуття ритму;

- виховна: прищеплювати учням зацікавленість музикою, комунікативні навички. Музичний матеріал: А. Мігай «Зимонька-зима», Д. Кабалевський «Три подружки» («Пу­стунка», «Плакса», «Злюка»), поспівки «Спокійні діти» і «Непосидьки».

Наочні посібники: зображення злюки, пустунки і плакси, зимовий пейзаж, портрети А. Мігай, Д.Кабалевського.

Обладнання: акордеон; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

Учні входять до класу під музичний супровід («Зимонька-зима»

А. Мігай).

1.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

—Уже з музичного вітання ми зрозуміли, що наближається інша пора року, яка? (Відповіді дітей). Так, це зима.  За якою ознакою це видно?

(Діти висловлюють свої думки).

Розспівування  розпочинаємо з нагадування правил при співі.

  • Сіли всі рівно, руки на коліна .

Це розспівка -   загадка. Відгадайте, про що в ній. (Сніг)

А тепер всі хором цю розспівку  проплескаємо в ритмі .

2.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Музика невідривно пов’язана з життям. Усе, що відбувається у житті,  композитори намагаються відтворити у музиці. Життя людини є основою створення музики. На минулих уроках ми говорили, що музика може виражати настрої, найрізноманітніші почуття, думки людини. Також музика може зображати рухи людини, або різноманітні звуки, шуми, явища навколишнього світу. А як ви думаєте, чи може зобразити музика, наприклад, картину ? Якщо ми бачимо на малюнку зображення людини, то говори­мо, що це — портрет. Можна також створити словесний портрет — описати словами зовнішність людини, її міміку. Чи може музика створити портрет людини?

Про це ми дізнаємося сьогодні на уроці.

3.      ОСНОВНА ЧАСТИНА

Подивіться на своїх однокласників, чи схожі вони один на одного? Чи однаково звучать їхні голоси? Які у них характери ? Що потрібно для того, щоб їх зрозуміти ? А чи можливо створити музичний портрет людини ? Слухання та розучування поспівки Д.Кабалевського «Спокійні хлоп’ята». Чи однакові у вас характери ? Хто -  спокійний, а хто -  невгамовний. Створити музичні портрети у піснях допомагають вірші. Послухайте, як про різних хлоп’ят розповів Д.Кабалевський. Повторіть теми хлоп’ят та виконайте їх двохголосно.

Поспівки :

Спокійні діти

Непосидьки

В поспівці «Спокійні діти» який характер музики ? (спокійний, повільний), а у поспівці «Хлоп’ята-непосидьки» характер музики який? (жвавий, бадьорий). Отже, композитор Кабалевський виразив у музиці характер людини. На портретах художників теж видно характер і настрій людини, і ви без зусиль помічаєте різницю між ними.

-Чи може композитор так само, як художник, «намалювати» портрети лю­дей та передати у музиці характер цих людей?

Людина в музиці – це не обличчя, не зовнішність, а характер, настрій, рухи, дії. Слухаючи та виконуючи музичні твори, ми ще раніше з вами з’ясували, що музика тісно пов’язана з життям, розповідає про нього, виражає внутрішній світ людини. В інструментальних творах відсутній текст, але й сама музика завдяки за­собам музичної виразності може розповісти нам про характер людей, про їхні почуття.

 Композитор Д. Кабалевський був спостережливою людиною. Одного разу, гуляючи парком, він побачив трьох подружок. Композитор спостерігав за їх грою, а потім розповів про дівчаток музикою, створивши їхні музичні портрети.

Свій твір Дмитро Кабалевський так і назвав — «Три подружки». Він музичною мовою описав характери трьох подруг і змалював їх портрети. Уявімо, що до класу увійшли три дівчинки : Злюка, Плакса і Пустунка. Ці дівчатка-подружки були дуже різними, а якими саме — дізнаєтесь, як­що уважно слухатимете музику. Діти, послухайте уважно п’єсу і скажіть, хто з «подружок» зайшов перший, кто -  другий, а котра з дівчат зайшла останньою.

Слухання п’єси Д.Кабалевського «Три подружки»

-Скільки частин має цей твір? (три частини)

-Чи однакові ці п’єси за характером музики ?

-Про які риси характеру дівчаток розповів композитор у цьому творі?

-Як за характером різняться частини твору Д. Кабалевського?

Оберіть слова для визначення характеру трьох головних героїв  п’єси. Скористайтеся підказкою: дзвінко,  весело, грайливо. Похмуро, сердито, незадоволено, сумно, журливо, жалібно.

-Чи    підійшла б          така  музика       до     характеру  подруг?

     Плакса       —      швидка,     танцювальна.

     Злюка        —      ніжна,        тиха.

     Пустунка   —      повільна,   різка.

         Аналіз прослуханого твору

Музика намалювала нам портрет трьох подруг, а ви тепер спробуйте описати їх характер, поведінку, дії.  «Злюка» - музика сердита, зла, колюча ніби увесь час бурчить, лається, злиться, свариться, музика уривчаста, нервова, псує настрій слухача; «Плакса» - музика сумна (можна уявити, що капають сльози)ніби скаржиться, ниючи, плаче;  музика повільна, протяжна, сумна, наче плаксива;

«Пустунка» - музика швидка і весела ,радісна, у всьому шукає привід посміятися, попустувати; музика швидка, радісна, пустотлива, піднімає настрій слухача).

-Яка з подружок вам більше до вподоби ?       

 -3 якою дівчинкою ви хотіли б потоваришувати і чому?

  -Чи допомогла музика впізнати характери дівчаток?

Отже, діти, музика  може виражати  характер людей за допомогою усяких музичних засобів.

Давайте пограємо з вами у гру „Три подружки".   (Троє учнів   домовляються за дверима, роль якої дівчинки будуть виконувати. А інші діти за пантомімою, мімікою мають здогадатись, кого з трьох подружок вони побачили).

Вокально-хорова робота

Український народ радів зимі, великій кількості снігу, що сніг зігрівав матінку-землю, рослини взимку, а навесні, коли розтавав, напоював вологою землю, щоб виростав гарний хліб. А ще зима — це найулюбленіша пора року для розваг дітей — гри у сніжки, катання на лижах та санчатах. Саме про таку зиму йдеться у пісні Алли Мігай «Зимонька-зима». Послухайте цю пісеньку.

Слухання пісні «Зимонька-зима» А. Мігай

-Яким пісня «намалювала» музичний портрет зимоньки-зими?

Розучування пісні «Зимонька-зима» А. Мігай з танцювальними рухами

4.      ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

-Який із прослуханих творів вам сподобався найбільше?

-Які музичні портрети ми побачили на уроці?

Учні виходять із класу під музичний супровід («Зимонька-зима» А. Мігай).