Неділя, 05.05.2024, 17:54
Приветствую Вас Гість | RSS
Категории раздела
Звукові казки про музику [0]
Звукові казки про музику
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архив записей
Мини-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Сайт вчителя музичного мистецтва Ткаченко Олени Миколаївни

Урок №2 у 5 класі Тема: Історія музичного мистецтва

 

Мета.    Ознайомити  учнів  з  історією  музичного  мистецтва  та  його  специфікою,  розглянути  поняття  «народна» та  «професійна»  музика, а також відмінності між ними; ознайомити з особливостями  професійної  музики  на  прикладі  музичного  твору           К.  Ґлюка,  розглянути  поняття  «мелодія»  як  засіб  виразності музики.

Розвивати вміння надавати характеристику мелодії музичного  твору  як  засобу  виразності  музики,  розповідати  про  уявлений  музичний  образ  музичного  твору,  розвивати  вміння  виконувати  пісню  під супровід  фонограми,  розвивати  навички  вміння  учнів  уважно  слухати  музику  та  висловлювати  власні  музичні  враження.

Виховувати  інтерес  до  класичної  музики  та  ціннісне  ставлення до  мистецтва.

Тип уроку:  комбінований,  урок заглиблення  в тему.

Основні  поняття  для  засвоєння:  «народна»  та  «професійна»  музика, «мелодія» як засіб  виразності  музики.

Твори,  що вивчаються на уроці:

         •   К.В.  Ґлюк.  Мелодія  з опери  «Орфей та  Еврідіка».

         •   «Веселкова пісня». Муз. О. Янушкевич, сл.  М. Ясакової —виконання.

                                   Хід уроку

1.  Вхід  під  музику  К.  Ґлюка  «Мелодія».  Організаційний  момент, привітання. 

Мотивація до  навчання.

Сьогодні ми вирушаємо в минуле, аби дізнатися історію виникнення музичного мистецтва. Що таке музика? Як вона виникла? Для чого вона існує? Над цим питання люди замислювалися з давніх-давен.

2.  Актуалізація  опорних  знань:  фронтальне  опитування  класу. 

Пригадайте назву музичного твору, який ми слухали на попередньому уроці.  Хто  його автор? (П.І.Чайковський. «Мелодія для скрипки та фортепіано»). Розкажіть про  шлях музики  від творця до  слухача (композитор – виконавці – слухач). Що  таке  музичне  мистецтво? (Музичне мистецтво —  це  вид  мистецтва,  в  якому зміст  передається  за допомогою впорядкованих музичних звуків). З  якими  видами  мистецтва  воно  пов’язане? (образотворчим, театром, кіно, хореографією, літературою, цирком)

3.  Бесіда з учнями про історію музичного мистецтва.

    Музика  виникла  дуже  давно. Заглибимося в далеке минуле і поміркуємо, як виник цей вид мистецтва. Можливо музика народилася від співу пташок або дзюрчання струмка, а може, - від ритмічної праці людини, магічних обрядів, або від слова, мелодійної мови людини? Це було дуже давно, і ми можемо лише припустити, як жила тоді первісна людина. Цікаво, що наштовхнуло її на винахід музичних інструментів? Першим у світі музичним інструментом була сама людина. У людини є голос, який може видавати милозвучні звуки різної висоти. А для того, щоб мелодія звучала ритмічно, людина то плескала в долоні, то розмірено притупувала. Пізніше люди почали вистукувати ритм палицями, камінцями. Звук був дзвінкий і гучний. Саме так, ймовірно, виникли перші музичні інструменти. Вони були дуже різні. Зрозуміло, що за допомогою різних музичних звучань можна розповісти набагато більше і цікавіше, ніж звуками лише одного інструмента. У своїх піснях і танцях первісна людина розповідала про небезпечне полювання, криваві сутички зі звірями. Вона описувала таємничий і страшний ліс, де співають небачені птахи, передавала у звуках і дзюрчання струмка, і гуркіт грози…Як же виникли духові інструменти? Випадково зазвучало від подуву вітру порожнє стебло очерету. Людина помітила це і навчилася робити інструменти, звук яких утворюється від вдування повітря в трубку. Духові інструменти також почали створювати із кісток тварин, у яких просвердлювали отвори. До речі, про очерет, який заспівав, складено багато казок, легенд. Пригадаємо одну з них.

Легенда

     Одного разу, як розповідає давня легенда, бог лісів Пан зустрів прекрасну діву Сирингу і закохався в неї з першого погляду. Пан, голова якого була увінчана ріжками, а ноги з копитцями, не сподобався Сиринзі. І вона кинулася від нього геть. Пан помчав за нею і майже наздогнав на березі Річки. Але Сиринга звернулася до Ріки з благанням, щоб та вкрила її від козлоногого Пана. Почула річка благання Сиринги і перетворила її на очерет. Сумний Пан вирізав з очерету співучу сопілку і з того часу не розлучався з нею…

А як могли виникнути струнні інструменти? Випускаючи стрілу з мисливського лука, людина почула чарівний звук, і зазвучала струна. Так у різних куточках планети з'являлися різноманітні музичні інструменти, що наслідували природу: одні – спів пташок, інші – шум морської хвилі або завивання вітру. Існують  різні  погляди  на    зародження музики.  Деякі  вчені  вважають,  що  музика  з’явилася  з  інтонації  збудженого мовлення або співу птахів та голосових звуків тварин, від    ритмів роботи первісних людей, їхніх звукових сигналів або магічних  заклинань.  У міфах  багатьох  народів  музика  —  могутня  сила,  яка  здатна керувати природою, приборкувати тварин та зцілювати людей.  Ще  Піфагор застосовував музику для лікування хворих, а Платон та  Аристотель  побудували  цілу систему музичного  виховання. Люди  з  давніх  часів  створювали  різні  музичні  інструменти.  В  Африці,  Південній  Америці,  Азії  декілька  сторіч  тому  корпусом  для  струнних  інструментів  був  звичайний  гарбуз,  а  в  арабському  інструменті  ребабі  —  панцир  черепахи.  Стародавні  рибалки  виготовляли  інструменти  з  мушель,  а  гончарі  —  з  глиняних  горщиків.  Приблизно п’ять тисяч років тому ассирійці та вавилоняни створили  чотириструнний інструмент із дерев’яним корпусом — перший зразок  знаменитої багатострунної лютні... Музичне  мистецтво  пройшло  великий  історичний  шлях  свого  розвитку  —  від найдавніших часів до  наших днів.  Це  цілі епохи,  які  мали  свої  напрями  та  стилі:  від  музики  стародавнього  світу,  епох Середньовіччя  та  Відродження,  бароко,   класицизму,  романтизму,  модернізму до  сучасної електронної та естрадної музики.

 Музику поділяють на народну та професійну. Народна музика — це традиційна музика різних народів та регіонів;  часто передається з покоління в покоління усно. До народної музики  належать  народні пісні,  інструментальні твори та  музика до танців. Професійна музика —  це  музика,  створена  композиторами;  вона  написана в певному жанрі, музичній формі, має свої засоби виразності  та  відображає  музичний образ,  який створив її автор.

Найважливішим елементом музичної мови є мелодія – «душа музики». Коли ми наспівуємо без слів та без супроводу улюблений мотив, - звучить лише мелодія. Це – основна думка вокального чи інструментального твору.

Мелодія – музична думка, образний зміст якої виражений одним голосом.

 Музичний словничок

       Мелодія — це засіб виразності музики, що допомагає створити  музичний  образ.  Це  одноголосне  вираження  музичної  думки;  основний елемент музики.  Музичний твір мелодійного, співучого  характеру  композитори  іноді  називають  «мелодія».

 4.  Музичне  сприймання.  К.В .  Ґлюк.  Мелодія  з  опери  «Орфей  та  Еврідіка».

Знайомство з творчістю композитора:

    Крістоф Вшіібальд Ґлюк — німецький композитор, автор понад 100  опер. Він був різнобічно обдарованим музикантом — грав на багатьох  інструментах,  співав,  добре  знав  особливості  балетного  мистецтва,  був видатним оперним диригентом. Опера «Орфей та Еврідіка» написана  на основі давньогрецького  міфу  про співака  і  поета,  який  знав  особливу силу музики.

Про оперу К . Ґлюка:

 Давньогрецький  міф  розповідає  про  Орфея  —  уславленого  співця  і  поета,  сина річкового  бога  —  царя  Еагра (за  іншими  рифами  —  син  Аполлона) та музи Калліопи.  Спів Орфея та його гра на золотій кіфарі  зачаровували не тільки людей, а й звірів, дерева, скелі; його пісні вгамовували навіть розбурхане море. Своєю чудовою грою на кіфарі та співом  він допомагав людям. Спів Орфея підкорив злих фурій, які пропустили  його в царство тіней Адда і допомогли побачити кохану Еврідіку. Орфей  загинув,  але його мистецтво живе й досі допомагає людям.

5. Аналіз музичного твору.

— Яким ви уявляєте Орфея? (струнким, витонченим, красивим, одухотворенним). Про що розповіла вам його мелодія? (спогади про ніжне кохання, жаль і тугу за Еврідікою) 

—  Якими словами  можна описати  цю мелодію? (ніжна, лірична, мелодійна, щемливо-сумна, чарівна)

   — Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати? (Соло флейти – веде мелодію і оркестр)

    — Який міф став основою музичного твору? Розкажіть його зміст.

 Знайди помилки в тексті про героя опери К. В. Ґлюка. Серед слів цього речення є неправильні два слова. Підкресли їх та напиши правильний варіант. Розкажи, про кого йдеться. Давньогрецька казка розповідає про уславленого воїна-охоронця і поета, сина річкового бога (вірно: Давньогрецький міф розповідає про уславленого співця і поета, сина річкового бога)

6.  Поспівка.  Вправи  для  розвитку  музичного  слуху  та  голосу 

7.   Виконання  пісні.   «Веселкова  пісня».   М уз.         О.   Янушкевич,  сл.  М . Ясакової.

 Розучування  другого  та  третього  куплетів  пісні.   Виконання  окремих  складних  елементів  мелодії  пісні  з  ритмічним  супроводом.  Відпрацювання  засобів  виразності  пісні:  нюансів,  відтінків,  характеру тощо.  Виконання  пісні  під  акомпанемент та фонограмний  супровід.

Виконання творчого завдання «Музичний супровід до пісні».

 Розгляньте  графічне  зображення  мелодії  пісні.  Тут  є  короткі  та  довгі  звуки.  Короткі  проплескайте  руками,  а довгі  «відбивайте»  ногами.

І І І І або  І І П П

або  П П П П

Спробуй створити власну мелодію на вірш. Вона повинна бути ліричною, спокійною, мелодійною. Це зробити неважко. Спочатку поплескай ритм вірша, придумай мелодію, заспівай її друзям.

Мелодія ніжно лунає

І ноти, як квітки, збирає

Та ллється полями, лугами,

А потім живе поміж нами.

8. Узагальнення вивченого матеріалу.  Рефлексія.

•   Що  ви  знаєте  про історію виникнення  музики?

•   Чим давня музика відрізняється  від сучасної? (Примітивні муз. інструменти, здебільшого ударно-ритмічні)

•   На які  види  поділяється  музика? (професійна й народна)

•   Назвіть  музичний твір  про чарівну силу  музики. (К.В .  Ґлюк.  Мелодія  з  опери  «Орфей  та  Еврідіка». )

  Підсумки уроку: Перші музичні інструменти звичайно були дуже простими, примітивними. Але їх виникнення стало величезним кроком у розвитку як самої людини, так і музичного мистецтва взагалі.

Домашнє завдання

Знайдіть цікаву легенду або казку про музичні інструменти, розкажіть її однокласникам.