Неділя, 05.05.2024, 21:24
Приветствую Вас Гість | RSS
Категории раздела
Звукові казки про музику [0]
Звукові казки про музику
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архив записей
Мини-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Сайт вчителя музичного мистецтва Ткаченко Олени Миколаївни

Урок№3 у 7 класі Тема: Знайомтесь – аранжування

Мета: Ознайомити з поняттям «аранжуванням музики», розглянути різновиди аранжування – аранжування академічної  та народної музики,  сучасне електронне аранжування академічної музики та  визначити   їхні характерні особливості, познайомити з творчістю М.Глінки та Ф.Ліста на прикладі їхніх творів.

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, знаходити спільні та відмінні риси між  творами та їхніми аранжуваннями, розвивати вміння  аналізувати музичні твори та їхні  аранжування, розвивати вміння вірно виконувати мелодію  пісні та надавати характеристику засобам її музичної виразності.

Виховувати ціннісне ставлення до музичної культури минулого і сучасності,  до творчості  відомих композиторів та  видатних виконавців інструментальних творів.

Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, ілюстрації до музичних творів та пісні портрети  композиторів Л.ван Бетховена, М.Глінка, Ф.Ліста, В.Івасюка

Основні поняття для засвоєння: поняття «аранжування музики», різновиди аранжування – аранжування  академічної та  народної музики, сучасне електронне аранжування академічної музики.

Твори, що вивчаються на уроці:  

-Л. ван Бетховен Соната № 14, частина №1 та сучасне електронне аранжування сонати

 -М.Глінка «Марш Чорномора» із опери «Руслан і Людмила» (фрагмент)

-Ф.Ліст Транскрипція «Маршу Чорномора» із опери М.Глінки «Руслан і Людмила» для фортепіано (фрагмент)

-«Червона рута» (слова і музика В.Івасюка)

                                                        Хід  уроку

Вхід під мелодію сонати №14 Л.Ван Бетховена.

Організаційний момент. Мотивація до навчання

  • А чи знаєте и, що музичні твори  можуть змінюватися й отримувати нове звучання?
  • Сьогодні музика відкриє вам свої секрети аранжування

Актуалізація опорних знань. Індивідуальне опитування

  • Що нового  про пісенну культуру  свого краю ви дізналися на попередньому уроці?
  • Що вам відомо про авторів естрадних пісень різних років?
  • Імена яких виконавців  ви можете  занести до пісенної  краєзнавчої  брошури?
  • Пригадайте назви творів, які представляють музичну культуру вашого рідного краю

Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про секрети аранжування

         У наш час шедеври світової класики часто виконують на електронних інструментах і переробляють за допомогою комп’ютерних програм. Улюблені мелодії, спрощенні чи ускладненні, насичені сучасними ритмами, змінюються так, що іноді їх неможливо упізнати.

         Звернемося за поясненнями до української  музичної енциклопедії.

Музичний словничок

Аранжування – (від франц. arranger - упорядковувати).

  1. Переклад музичного твору для іншого  складу виконавців.
  2. Полегшений виклад музичного твору  для виконання  на тому самому інструменті.
  3. Обробка мелодії для виконання  на музичному інструменті або для голосу із супроводом.
  4. У джазовій музиці – пов’язані з імпровізаційним стилем музикування гармонічні, фактурні зміни, які музиканти вносять у твір під час виконання.
  5. У популярній музиці – створення інструментального  супроводу  до  мелодії пісні для різного  складу  виконавців.

-А чи знаєте ви, що аранжуванням твору  іноді  займаються самі автори творів?

-Пригадайте, Е.Гріг  усе  своє життя доопрацьовував  свій  концерт для фортепіано  з  оркестром.

Аранжування має певні  різновиди залежно від  способу  або  прийому  видозмінення  оригіналу  музичного твору. Інструментальні твори засобами аранжування  видозмінюються  у вокальні твори  і  навпаки. Великого  поширення  набуває  аранжування  класичної  музики  за  допомогою  сучасних  електронних  інструментів.

Робота з ілюстраціями

Синтезатор – це  електронний музичний інструмент. Розгляньте зображення  сучасних синтезаторів. Кожен  із них має  свої  особливості   музичного виконання, власні  технічні  можливості  та  забарвлення  звуку. Докладніше  із синтезатором ви познайомитесь пізніше.

Розгляньте зображення синтезаторів (с.19). Що вам відомо про них? Розкажіть.

Виконання творчого  завдання

         Цікаво  знати,що з Японії  до нас  прийшло  мистецтво аранжування  квітів, яке  має  назву ікебана (в перекладі з японської означає «живі квіти»)

         Розгляньте зображення ікебани (с.19) та порівняйте цей букет зі звичайним.

         А тепер  послухайте  музичний твір і його  аранжування  та  порівняйте  композиції.

Музичне сприймання. Л. ван Бетховен Соната № 14, частина №1

Л. ван Бетховен Соната №14,частина №1 у сучасній обробці (фрагмент)

Аналіз музичних творів

-Розкажіть про своє враження  від  прослуханої музики. Соната ніжна,задумлива,сумна, навіть скорботна. У ній композитор виразив свої почуття  суму від нерозділеного кохання.

-Як  змінилися звучання і характер твору після аранжування?З’явилися більш сучасні ритми (стилі), в музиці відчувається електронна оркестровка. відчувається звучання синтезатора, вона стала більш сучасною і отримала нове життя у сучасних слухачів. Набула сучасних ,танцювальних ритмів, навіть нових варіацій і обробок. Стала більш естрадною

-Охарактеризуйте  засоби  музичної  виразності кожного твору.

Соната №14 для ф-но – мелодія плавна, протяжна,задумлива ритм – стриманий темп – повільний, динаміка - наростаюча

Соната №14 1 обробка для синтезатора – спокійна-стримана, ритм – чіткий темп – стриманий , помірний , динаміка - наростаюча

Соната №14 2 обробка ( стрімка, граціозна, рішуча) – танцювально поривчастий, темп – швидкий, рухливий, динаміка - могутня

-Які  інструменти створили  неповторний  музичний образ у кожному творі?

  1. оната№14 для ф-но, синтезатора

-Чим відрізняється звучання музичних інструментів від звучання  синтезатора?

Місячна соната є одним із найпопулярніших творів світової класичної музики. Її виконують на концертах, вона звучить у багатьох кінофільмах, виставах, її використовують для своїх виступів фігуристи, вона звучить фоном в відеоіграх

Знайомство з творчістю композитора Л. ван Бетховена та його  сонатою №14

         Соната для фортепіано № 14 до-дієз мінор («Місячна») написана Л. ван Бетховеном у 1800-1801 роках і присвячена, за однією із  версій, графині Джульєтті Гвічарді (італійці за походженням). Цій 18 –річній  дівчині Бетховен давав уроки музики і був у неї закоханий, і навіть мав наміри одружитися з нею, але вона закохалася в іншого чоловіка за якого згодом вийшла заміж і стала знаменитою австрійською піаністкою і співачкою.Назву сонати  «Місячна» запропонував у 1832 р. музичний критик Л.Рельштаб, порівнюючи першу частину твору з місячним сяйвом над озером. Соната має підзаголовок « у  дусі фантазії». У  ній три сатини, що традиційно для сонати, однак починається  вона досить незвично – повільною, похмурою, досить скорботною музикою, що в класичному варіанті  сонати є характерним  для середньої  частини. У  музиці відображається мотив розчарування від нерозділеного кохання.

Виконання творчого завдання

         Роздивіться зображення (с.20 у підручнику). Яке з них, на вашу думку, найбільш точно ілюструє першу частину сонати № 14 Л. ван Бетховена?

Робота з ілюстраціями.

Бесіда про творчість композиторів М.Глінки та Ф.Ліста

-Пригадайте, що ви знаєте про М.Глінку? (Михайло Іванович Глінка (1804 - 1857) – видатний російський композитор ХІХ століття, основоположник російської класичної музики).

-Що ви знаєте про творчість композитора? (створив опери «Іван Сусанін», «Руслан і Людмила», до багатьох романсів)

-Які його  твори ми слухали раніше? (оперу «Руслан і Людмила»)

Фронтальна актуалізація знань: творчість М.Глінки, його  опера «Руслан і Людмила». Пригадування увертюри з опери та її  головних мелодій, «Марш Чорномора».

         Відомий твір М.Глінки «Марш Чорномора» отримав  нове життя у творчоості композитора Ф.Ліста.

Ференц (Франц) Ліст – угорський композитор, піаніст, педагог, диригент, публіцист, представник музичного романтизму, засновник угорської  композиторської школи. Багатогранна творча діяльність Ф.Ліста тривала близько 60 років. Упродовж свого життя він  створив понад 1300 творів. Композитор був  автором хорової, вокальної та симфонічної музики, а його  органні твори посіли  чільне місце у репертуарі органістів. Ф.Ліст зробив численні фортепіанні транскрипції  музичних творів інших композиторів.

Музичне сприймання. М.Глінка «Марш Чорномора» із опери «Руслан і Людмила» (фрагмент).

Ф.Ліст Транскрипція «Маршу Чорномора» із опери М.Глінки «Руслан і ЛЮдмила» для фортепіанно (фрагмент).

Аналіз  музичних творів

-Розкажіть про особливості звучання  прослуханих творів.

-Охарактеризуйте засоби музичної виразності цих творів

-Як  змінилася музика М.Глінки у транскрипції  Ф.Ліста?

Музика Глінки у  транскрипції  Ліста звучить для одного інструменту фортепіано, а не для оркестру, більш швидко і віртуозно.

-Що між  ними  спільне, а що відмінне? У  виконанні Глінки марш чорномора звучить страшно, сурово, а у транскрипції Ліста більш казково, загадково.

-Як ви гадаєте, у чому секрет транскрипції Ф.Ліста?У віртуозному виконанні, і обробці для фортепіано 

Музичний словник

Транскрипція (відлат. Transcription - переписування) – довільна обробка музичного твору у віртуозному стилі.

Перергляд уривка з фільму про Ф.Ліста

Фізкультхвилинка «Весела перерва. Танцюємо сидячи».

Поспівка. Вправи для розвитку музичного  слуху та голосу (за вибором вчителя)

Розучування  пісні «Червона рута» (слова і музика В.Івасюка)

Знайомство з піснею, її змістом та мелодією.

Прослуховування пісні.

Розучування мелодії та ритмічного малюнка першого куплету і приспіву.

Виконання пісні а капела та під супровід музичного інструмента.

Виконання творчого завдання «Ритмічний супровід до пісні»

         Розгляньте графічне зображення  мелодії  пісні. У  ній є  короткі та довгі звуки. Короткі проплескуйте руками, а довгі відбивайте ногами.

Узагальнення вивченого  матеріалу. Рефлексія.

-Що таке аранжування?

-Які  обробки музичних творів вам запам’яталися?

-У чому, на вашу думку, особливість транскрипції Ф.Ліста?

-Про що розповіла вам соната Л. ван Бетховена?

-Як ви гадаєте, чи часто аранжування використовують сьогодні?

-Розкажіть про свої враження від уроку.

Домашнє  завдання

         Прослухайте  свої  улюблені пісні. Чи будуть  серед них  твори, присвячені темі  кохання?

Вихід з класу під мелодію сонати № 14 Л. ван Бетховена