Неділя, 05.05.2024, 23:33
Приветствую Вас Гість | RSS
Категории раздела
Звукові казки про музику [0]
Звукові казки про музику
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архив записей
Мини-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Сайт вчителя музичного мистецтва Ткаченко Олени Миколаївни

Урок №9 у 3 класі Тема: Пісні рідного краю

Тема. Пісні рідного краю. Запитальні, стверджувальні, окличні інтонації в мові та музиці. Інтонація скоромовки. Ритмічні інтонації. Інтонація як основа музики.

Мета. Узагальнити і поглибити знання про пісенну творчість України, види українських народних пісень.З'ясувати, які почуття може передавати музика; розвивати співацькі навички, почуття ритму, уміння аналізувати прослухану музику і розповідати про неї; виховувати любов до народних традицій, бажання їх зберігати та відтворювати.

Віктор Косенко «Пасторальна» — слухання. Музика О. Злотника, слова О. Вратарьова «Барви рідної землі» — розучування .

Методично-дидактичне забезпечення уроку: музичний інструмент , мультимедійна презентація, комп’ютер.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене,

Посміхніться і до себе,

Привітайтесь: «Добрий день!»

1. Вхід до класу під звучання пісні (за вибором учителя).

2. Музичне привітання.

II. Розспівування.

III. Ритмічні вправи.

IV. Повідомлення теми уроку.

Послухайте вірш про те, як автор у дитинстві слухав пісні, які співав йому дідусь:

 

Я вірив, що краще всього —

пісні, які знав дідусь.

Вмощусь на коліна до нього

і в очі йому дивлюсь.

А він вимовляє, виспівує

гарячі прості слова –

і все давниною сивою

в очах моїх ожива.

І плачу, було, й сміюся,

як слухаю ті пісні…

Спасибі ж тобі, дідусю,

за те, що ти дав мені.

 

-А що відчуваєте ви, слухаючи пісні рідного краю? Чим відгукується на них ваше серце — радістю, печаллю, задумливістю, усмішкою... ?

-Наспівайте свої улюблені народні пісні та розкажіть про них.

-Які українські пісні «живуть» у вашій  родині?

-Чи знаєте ви, які види народних пісень існують?

Пригадайте українські народні пісні за малюнками на стор.43. Наспівайте їхні мелодії.

«Я маленький пастушок»(колядка)

«Диби-диби» (дитяча)

«Ой єсть в лісі калина» (жартівлива)

«Корольок»( пісня-танець)

Визначте, яка з цих народних пісень:

дитяча жартівлива колядка пісня-танець.

Які ще види українських народних пісень ви знаєте? Наведіть приклади. (історичнІ – «Ой на полі та й женці жнуть», обрядові: «Щедрик»

V. Слухання музики.

1. Відомості про композитора.

Віктор Косенко (1896-1938) - український композитор, піаніст і педагог. Але його доля пов'язана з різними країнами. Майбутній композитор народився у російському місті Петербурзі, в сім'ї генерал-майора. Він мав унікальні музичні здібності: наприклад, у шість років, не знаючи нот, грав на слух Патетичну сонату Л. Бетховена.

Дитинство та юнацькі роки Віктора пройшли у Варшаві, де він навчався музики у професорів Варшавської консерваторії. Під враженням музики Ф. Шопена юний піаніст написав перші твори: кілька прелюдій та марш. Перша світова війна змушує родину повернутися до Санкт-Петербурга, де Віктор продовжив музичну освіту одразу на двох факультетах Петербурзької консерваторії: фортепіанному та композиторському. Оцінивши старанність і обдарованість Косенка, директор консерваторії, російський композитор Олександр Глазунов звільнив його від платні за навчання.

         Після закінчення консерваторії 22-річний В. Косенко переїжджає до рідних у Житомир, де пройшла більша частина його життя. Тут музикант виступає як соліст і акомпаніатор, а на життя заробляє, ілюструючи музикою німі фільми. За спогадами сучасників, гра Віктора Степановича вражала внутрішньою силою і блискучою технікою. Коли піаніст репетирував вдома, під вікнами його квартири збирався величезний натовп слухачів, а глядачі бігали за ним із кінотеатру в кінотеатр, щоб послухати дивовижну гру музиканта.

         У Житомирі В. Косенко розгортає плідну композиторську діяльність. «Манера писати у нього була дещо своєрідна, - згадувала названа дочка композитора. - Він або ходив, або лежав на канапі - думав. Потім брав нотний папір і записував. Вже після цього підходив до рояля і програвав».

         Поступово творчість В. Косенка набула широкого визнання. Він дає авторські концерти у Житомирі, Москві, Харкові, здійснює гастрольну подорож по Донбасу... Згодом переїжджає до Києва, де займається виконавською та композиторською діяльністю і викладає у консерваторії.

         У творах композитора досягнення європейської музики гармонійно поєдналися з українським фольклором. Серед кращих його творів - альбом «24 дитячі п'єси», на якому зросло багато поколінь юних піаністів.

         Фортепіанною піснею без слів можна назвати п'єсу «Пасторальна» (або «Пастораль»). Мелодія твору інтонаційно близька українським наспівам, а підголоскова фактура й характерний «волинковий» бас підкреслюють фольклорний колорит п'єси.

У цього твору не тільки народно-пісенні витоки, а й патріотична ідея: звернення до тематики рідного краю, милування його чарівною красою.

2. Слухання п'єси. В. Косенко «Пасторальна».

3. Обговорення твору.

-Що виражає та зображає ця музика? (картии природи та сцени селянського життя)

-Яка музична мова твору? (спокійна і тиха)

-Порівняй зміст і характер п’єси В. Косенка та картини Романа Іванишина «Українська ідилія».(вони схожі)

         Слово «пастораль» походить від латинського «пастуший». Пастораллю в музиці називають твір або його частину, що змальовує картини природи та сцени селянського житгя. Цікаво, що в пасторалях, які трапляються і в поезії, і в образотворчому мистецтві(живопис), і в театрі, життя пастухів і пастушок ще з давніх-давен змальовували безтурботними і щасливими, як мрію. Музика передає радісні, просвітлені почуття. Мелодії можна уявити в кольорах сонця і блакитного неба після весняного теплого дощу. Музика звучить спокійно і тихо.

Близькою до пасторалі за змістом є ідилія.

4. Робота з підручником (с. 45).

«КАЗКА ПРО РІДНИЙ КРАЙ» (Калмицька народна казка)

-Чому пташка не співала у золотій клітці? (вона сумувала за рідним краєм)

-Чому володар відпустив її? (із співчуття: він теж згадав і засумував засвоїм рідним краєм)

-Як ви думаєте, чому і птахи, і люди сумують за рідним краєм? (тому що люблять його)

-Пригадайте  пісні, приказки та прислів’я про батьківщину та рідний край.(«Україна»

VI. Фізкультхвилинка.

Білка

Білка в лісі сгриб та стриб —

(стрибай, як білочка)

1 знайшла великий гриб.

(покажи, який великий)

А додому принесла,

(несемо гриб у руках)

Гриб не влазить до дупла.

(пробуємо пропхати)

Довелося білочці

Гриб сушить на гілочці.

(нанизуємо на ниточку гриб і сушимо)

А. Качан

VII. Вивчення пісні.

Музика О. Злотника, слова О. Вратарьова «Барви рідної землі» — розучування.

1. Слухання пісні у виконанні вчителя чи фонограми +.

2. Робота над піснею.

VIII. Пізнавальний екскурс в минуле.

1. Аналіз почутого.

2. Цікаві розповіді.

3. Робота в зошиті.

IX. Підсумок уроку. Релаксація.

X. Вихід з класу під звучання пісні (за вибором учителя).