Неділя, 05.05.2024, 17:11
Приветствую Вас Гість | RSS
Категории раздела
Звукові казки про музику [0]
Звукові казки про музику
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архив записей
Мини-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Сайт вчителя музичного мистецтва Ткаченко Олени Миколаївни

В гостях у симфонічної казки «Петрик та Вовк» С.Прокоф’єва.

Мета: ознайомити учнів із складом симфонічного оркестру, навчити впізнавати інструменти симфонічного оркестру за звучанням, розвивати слух учнів.

Хід уроку

Сьогодні ми з вами послухаємо казку. Але казку не просту, а музичну, і називається вона симфонічною. Тому що виконує цю казку  симфонічний оркестр – оркестр, який складається  із строго визначеного переліку інструментів. Люди вигадали різні музичні інструменти, щоб музика набула барв, і обєднали їх в оркестр. Ми послухаємо симфонічну казку «Петрик та Вовк», яку написав у 1936 році композитор Сергій Прокоф’єв. Він дуже любив дітей і хотів, щоб вони виросли освіченими людьми. Тому вирішив передусім познайомити їх із музичними інструментами симфонічного оркестру. Композитор, створюючи казку, хотів допомогти дітям «увійти» у світ симфонічної музики, тобто музики, яку виконує симфонічний оркестр. Сергій Прокоф’єв був першим, хто вирішив ознайомити дітей з інструментами симфонічного оркестру у захоплюючій формі, у вигляді казки.  Казку «розповідають» інструменти симфонічного оркестру. А щоб  ви  краще запам’ятали  ці інструменти, він  кожному герою казки «подарував» свій інструмент, який своїми музичними звуками, притаманними тільки цьому інструменту, змальовує цих героїв. У кожного героя казки є своя музична  тема і свій інструмент з певним «голосом», тобто тембром.

У кожного з нас є свій тембр голосу, завдяки якому ми впізнаємо один одного, навіть, коли не бачимо очима, так би мовити, «за голосом». У кожного музичного інструмента теж є свій голос, свій тембр. Один і той самий звук може звучати по-різному залежно від інструмента, що його виконує. У музиці велике значення має особливе забарвлення звуку, властиве певному музичному інструментові чи голосу – тембр. Сьогодні ми розпочнемо знайомство з тембрами інструментів симфонічного оркестру. Інструменти симфонічного оркестру поділяють на групи. 

Струнно-смичкові інструменти: скрипка, альт, віолончель, контрабас.

Дерев’яна духова група – це кларнет, фагот, флейта і гобой. 
До мідної духової групи симфонічного оркестру належать валторни. 
До ударної групи симфонічного оркестру належать литаври, барабан. 

У кожного героя казки є своя музична  тема і свій інструмент з певним «голосом», тобто тембром. Казка починається так:

Кожну дійову особу цієї казки зображено своїм інструментом : пташку – флейтою, качку – гобоєм, кішку – кларнетом – стаккато, дідуся – фаготом, вовка – акордами 3-х валторн, Петрика - струнним квартетом, постріл мисливців – литаврами і великим барабаном.

Рано вранці піонер Петя відкрив хвіртку і вийшов на велику зелену галявину. Далі Петрика нам зобразить музика.  Петрика зобразив музичний квартет; це цілих чотири струнно-смичкових інструменти: дві скрипки, альт і віолончель. (демонстрація малюнка) Петрик веселий, радісний, пустотливий хлопчик, сміливий, нічого не боїться.. Він іде, щось наспівує. Мелодія плавна, іноді «стрибає», як ніби Петрик підстрибує. Музика звучить голосно, бадьоро. Ось послухайте.

 ( 001. №1- слухання теми Петрика).

На високому дереві сиділа його знайома Пташка.  Навколо  все спокійно – цвірінькала  вона. Пташка  високо літає, все бачить. У Пташки характер радісний, щасливий, безтурботний, веселий, Музика звучить у високому регістрі, не дуже голосно. Композитор  для характеристики цього образу використав короткі звуки. Мелодія звучить швидко. Можна  уявити, як вона літає, пурхає, махає крильцями. Мелодія Пташки – легка і висока. Її виконують на флейті. Флейта має дуже ніжний, дзвінкий голос, схожий на звучання сопілки. Ось послухайте

(002. №2- слухання теми Пташки).

Петрик і Пташка були справжніми друзями. Слідом за Петриком, перевалюючись з боку на бік, визирнула Качка. Вона зраділа, що Петрик не зачинив хвіртку, і вирішила поплавати у великій калюжі на галявині. Качка – вайлувата, рухається дуже повільно, весь час кряче. Музика звучить повільно і тихо.

Тему Качки виконує дерев’яний духовий інструмент гобой. Він звучить не так прозоро, як флейта. Гобой, дуже схожий на флейту, але більший за розміром, і тому його голос звучить нижче. Він має густий, теплий тембр. (Демонстрація малюнка). У казці його звучання подібне до крякання качки. Ось послухайте.

(003. №3- слух. Теми Качки). Побачивши Качку, Пташка сіла поруч із нею на траву, і знизала плечима : «Яка ж з тебе птаха, коли ти і літати не вмієш ?», - сказала вона. На це качка відповіла : «Яка з тебе птаха, якщо ти плавати не вмієш?», і шубовсть у калюжу. Вони ще довго сперечались : Качка, плаваючи у калюжі, Пташка стрибаючи берегом.

Раптом Петрик насторожився: він помітив, що по траві крадеться Кішка. Киця – рухається обережно, підкрадаючись до пташки. Музика м’яка, тиха, приглушена. Ритм змінний. Можна почути  кроки кішки, як ніби вона крадеться. Характер у Кицьки м'який, хитрий, обережний. Тему Кицьки в казці виконує дерев’яний духовий інструмент кларнет. Його звучання виразно передає м’які, скрадливі рухи Кицьки. Тембр його низький, м'який, спокійний, оксамитовий. Ось послухайте:

(004.№4- слух.теми Кішки).

Кішка подумала : пташка зайнята суперечкою, зараз я її зловлю, і не чутно, на оксамитових лапках підкрадалася до неї. Бережись ! Крикнув Петрик, і Пташка миттю злетіла на дерево. Качка з середини своєї калюжі сердито закрякала на Кішку. Кішка ходила навколо дерева і міркувала: чи варто лізти так високо?. Поки влізеш, Пташка все одно полетить. Вийшов Дідусь, він сердився, що Петрик вийшов за хвіртку:  місця небезпечні, якщо з лісу прийде Вовк: що тоді ? Дідусь хвилюється за Петрика, застережливо забороняє йому виходити за межі двору. Музика звучить у низькому регістрі, тихо.  Звуки нагадують бурчання, ритмічний малюнок - дрібні кроки старої людини.

Звучить сердито, строго. В мелодії чути як Дідусь ходить і лає Петрика. Тему Дідуся виконує фагот – найбільший із дерев’яних духових інструментів. Він наслідує голос Дідуся – звучить низько, навіть хрипло. Ось послухайте.
(005. №5- слух. теми Дідуся). Петрик не надав жодного значення словам Дідуся і заявив, що піонери не бояться вовків (001.1- слух теми Петрика) . Але Дідусь взяв Петрика за руку, повів додому і міцно замкнув хвіртку (005. №5- слух. теми Дідуся). І справді, не встиг Петрик піти, як з лісу показався величезний сірий Вовк. У симфонічній казці Вовк дуже злий та страшний, і тому його тему виконують мідні духові інструменти одразу три валторни, сильно й гучно
Вовк – негативний персонаж казки. Музика звучить тривожно, голосно у низькому регістрі. Для посилення почуття страху, композитор використав звучання трьох валторн. Інструмент, що зображає Вовка називається – Валторна. Її голос дуже поетичний, м'який та ніжний. Однак, композитор змусив її зображати гарчання Вовка, об'єднавши три валторни разом. На відміну від дерев’яних духових інструментів (флейти, гобоя, кларнета, фагота), цей інструмент зроблений з міді, тому голос у нього потужніший і нагадує голос Вовка.

Ось послухайте.

(006. №6- слух. Теми Вовка).

Кішка швидко полізла на дерево. Послухайте, як.

(007.№7- слух. Кішка лізе на дерево).

Качка закрякала і кинулася геть з калюжі. Музика зобразила це так.

 (008.№8- слух. Качка кинулася геть з калюжі).

Але як вона не старалася, а Вовк все ближче, ближче, схопив її і проковтнув. Тепер все виглядало так : Кішка сиділа на одній гілці, Пташка на інший, подалі від Кішки, а Вовк ходив навколо дерева і дивився на них жадібними очима. Тим часом, піонер Петрик, який стояв за замкненою хвірткою і бачив все, що відбувається, анітрохи не злякався. Він побіг додому, взяв товсту мотузку і заліз на високий кам'яний паркан. Одна з гілок дерева навколо якої ходив Вовк простягалася до цього паркану, і схопившись за неї, Петрик спритно переліз на дерево. Петрик сказав Пташці : «Лети вниз і кружляй навколо морди Вовка, тільки обережно, щоб він тебе не впіймав. Ось як це передала музика.

(009.№9- слух. Пташка кружляє навколо морди Вовка).

Пташка майже зачіпала крилами морду Вовка, і Вовк сердито стрибав за нею у всі боки. Ох, як Пташка дратувала Вовка, як Вовк хотів схопити її, але Пташка була спритна, і Вовк нічого не міг вдіяти. Послухайте як.

(010.№10- слух. Вовк хоче впіймати пташку).

Петрик, тим часом, зробивши з мотузки петлю, обережно спустив її додолу, накинув Вовку на хвіст і затягнув її . Вовк, відчув, що його зловили, і з люті почав стрибати, намагаючись вирватися. Ось як зобразила музика.

(011.№11- слух. Вовк намагається вирватися).

Але Петрик прив'язав інший кінець мотузки до дерева. Від стрибків Вовка петля затягувалася на його хвості. В цей час з лісу показалися мисливці. Вони йшли по слідах Вовка і стріляли з рушниць. Тему Мисливців виконують усі інструменти дерев’яної духової групи: флейта, гобой, кларнет, фагот. Композитор з’єднав чотири музичні фарби разом і створив нову, „густу” фарбу, як це роблять художники. Коли з’явилися Мисливці, почало гримати. Це тому, що Тему Мисливців виконали інструменти з групи ударних: литаври та барабани. В музиці група – це музиканти, які грають на однорідних інструментах. Наприклад, група ударних чи група струнних. 
 Послухайте, як музика зобразила скрадливу ходу мисливців та їх постріли.

(012.№12- слух. Теми мисливців).

Але Петрик гукнув з дерева : Не варто стріляти, ми з Пташкою вже впіймали Вовка, допоможіть його відвезти в зоологічний сад. І ось уявіть собі урочисту ходу : попереду йшов Петрик, за ним мисливці вели Вовка, позаду йшов Дідусь із кішкою. Дідусь невдоволено хитав головою ; ну а якщо б Петрик не зловив Вовка, що тоді ? Послухайте тему Дідуся ще раз і  урочисту ходу дружної компанії переможців Вовка.

(013.№13 слух. теми Дідуся і урочистої ходи).

Вгорі летіла Пташка і весело цвірінькала : ось які ми з Петриком, ось кого ми зловили. Впізнаєте тему Пташки?

(014.№14 слух. Теми Пташки). А якщо прислухатися, то чути було, як в животі у Вовка крякала качка. Бо Вовк так поспішав, що проковтнув її живцем. А ось і переможний фінал казки.

(015.№15- слух. Фіналу).

Ось і добігла кінця казка, яку розповів симфонічний оркестр. Чи сподобалась вона вам?

Якби музику виконували лише на фортепіано або тільки співа­ли, то це було б зовсім одноманітно та нецікаво. А нам пора про