Розучіть "Козацьку пісню"!
Співайте "Козацьку пісню" під мінусовку !
Розгляньте схему жанрів симфонічної музики
До жанрів симфонічної музики також належать симфонієта, симфонічна картина, симфонічна фантазія.
Музичний словничок
Симфонічна музика — музика, започаткована появою жанру симфонії і призначена для виконання симфонічним оркестром.
Симфонія – це великий твір для симфонічного оркестру
«Віденські класики» Гайдн, Моцарт та Бетховен створили класичний тип симфонії з 4-рьох частин, кожна з яких має свою назву та характер:
1 частина – швидка, активна, іноді з повільним вступом, містить експозицію, розробку і репризу основних тем – головної і побічної;
2 частина – повільна, може бути спокійною, задумливою, пасторальною, зосередженою, скорботною тощо;
3 частина – рухлива, весела, енергійна, танцювальна;
4 частина – урочистий, святковий або переможний фінал.
Слово «симфонія» грецького походження, що означає «співзвуччя». Симфонії виконує симфонічний оркестр. Бетховен створив девять симфоній. Прикладом втілення героїчних образів є V симфонія Л. Бетховена.
4. Музичне сприймання. Л. ван Бетховен. Симфонія № 5 .1 частина.
5. Аналіз музичного твору.
1. Чим вас вразила музика? Що було в ній незвичного? (Вступ – грізна «тема долі»)
2. Які інструменти виконували твір? Розкажіть про особливості звучання твору. (симфонічний оркестр) («Тема долі» звучить дуже голосно (фортисимо) одночасно в партіях різних інструментів).
3. Чи є в цій музиці основна мелодія? Доведіть. (Основна тема – «Доля стукає у двері»)
4. Які засоби музичної виразності характерні для цього симфонічного твору? (Зміна гучності, «тема долі» звучить дуже голосно (фортисимо) одночасно в партіях різних інструментів, зміна характеру твору від войовничого до жалібного)
6. Бесіда про автора твору — композитора Л. ван Бетховена та історію створення симфонії № 5.
«Від темряви — до світла, через боротьбу — до перемоги!» Ці слова стали девізом П'ятої симфонії та усього життя великого німецького композитора.
Трагедія і боротьба однієї людини виростає у творі Бетховена до рівня трагедії і боротьби цілого народу. І це невипадково, адже композитор жив у часи Великої французької революції, і в його музиці відлунюють думки і настрої тих буремних часів. Сьогодні ми прослухаємо першу частину симфонії № 5 Бетховена. Вона розпочинається короткою, могутньою і грізною темою. «Так доля стукає у двері», — говорив про неї композитор. Чеський письменник- антифашист Юліус Фучік, автор книги «Репортаж із зашморгом на шиї», написаній у фашистському концтаборі перед стратою написав своїм рідним: «... повірте мені: те, що сталося, анітрохи не позбавило мене радості, вона живе в мені і щоденно випромінюється мотивом із Бетховена». Виявляється, ритм «мотиву долі» з V симфонії Л. Бетховена слугував позивними для спілкування в'язнів через товсті стіни тюремних камер: «Ура! Вранішній привіт із сусідньої камери: звідти вистукують два такти з Бетховена, сьогодні більш урочисто і настирливо, ніж звичайно, і стіна передає їх також у іншому, незвичайному тоні». Тема долі пронизує всю музичну тканину симфонії. Вона є основою стрімкої і схвильованої головної теми першої частини, тривожною тінню невідступно супроводжує світлу, ніжну, наспівну побічну тему.
Чи знаєте ви, що відома всім симфонія німецького класика була присвячена українцю? З’ясуймо це разом. Серед дев’яти симфоній Бетховена особливо вирізняється симфонія №5. Її всі без винятку впізнають за вступом. Цікаво, що цей музичний твір композитор присвятив своєму другу і меценату — сину останнього гетьмана України, графу Андрію Розумовському (українцю за походженням). Особливим у звучанні симфонії є те, що всі чотири частини об’єднані грізною «темою долі», котра звучить на початку твору як епіграф. Про неї Бетховен сказав: «Так доля стукає у двері». Ця тема звучить дуже голосно (фортисимо) одночасно в партіях різних інструментів. Симфонія не має програми, її зміст не виражений словами, але яскрава, виразна музика, конкретне значення основного мотиву дають право розглядати твір як картину боротьби людини з перешкодами життя в ім’я радості та щастя. Чотири частини симфонії можна уявити як окремі моменти цієї боротьби. Фінал зображує перемогу людини над силами зла і насильства.
I частина (АІІеgrо соn bгіо — швидко, з вогнем) написана в сонатній формі. Частина відкривається так званою «темою долі» — мотиву з чотирьох нот, що повторюється двічі, вдруге — одним ступенем нижче. Це основний мотив, з якого розвиваються всі інші теми частини.
II частина (АпбапІе соп т о їо — повільно) — це глибокі роздуми про щось серйозне, значне. Написана у формі варіацій на дві теми.
III частина (ЗсЬегхо — А11е§го, в перекладі з італійської — «жарт»). Музика цієї частини за настроєм повертає нас до першої частини.
IV частина (А11еgrо, фінал) звучить святково, переможно. Тема дуже близька до «Гімну Свободи». Фінал написаний у формі сонатного алегро.
Музичний словничок
Симфонія (від грец. стоцфоусс — співзвуччя) — жанр оркестрової музики, великий твір для оркестру, написаний зазвичай у формі сонатно-симфонічного циклу.
Перегляньте мультфільм про життєвий і творчий шлях Л. ван Бетховена
7. Робота зі схемою.
КЛАСИЧНИЙ ВИД ЖАНРУ СИМФОНІЇ
Класичні зразки симфонії складаються з чотирьох частин.
Виконання творчого завдання.
Прослухайте першу частину симфонії №5 Л. ван Бетховена ще раз. Спробуйте уявити себе режисером художнього фільму. Вигадайте невеликий сюжет. Хто буде головним героєм вашого фільму?
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
У чому полягає особливість жанрів симфонічної музики? (виконуються симфонічним оркестром)
Як Бетховен утвердив у своїй симфонії ідею перемоги людини в боротьбі за кращу долю? (конкретне значення основного мотиву дають право розглядати твір як картину боротьби людини з перешкодами життя в ім’я радості та щастя. Чотири частини симфонії можна уявити як окремі моменти цієї боротьби. Фінал зображує перемогу людини над силами зла і насильства).
Які інструменти виконували твір? (Симфонічний оркестр)