Виконайте "Козацьку пісню"!
Співайте "Козацьку пісню" під мінусовку !
Послухайте оркестрову увертюру до фільма "Час, уперед:
Музичне сприймання. Г.Свиридов. Оркестрова увертюра до фільму «Час, уперед!»
Аналіз музичного твору.
1. Яке враження у вас викликала музика? (Музика зображує поступ вперед, до нових звершень, досягнень, завоювань)
2. Який образ часу створив композитор за допомогою засобів музичної виразності? (образ відповідального часу, що стрімко мчиться вперед, вимагає нових звершень, досягнень, завоювань)
3.Чи відчувався в музиці стрімкий лет часу? (Так, музика енергійна, підштовхує до дії, руху до прогресу, розвитку)
4. Які засоби виразності твору? Розкажіть про них. (швидкий темп, чіткий ритм, при цьому протяжна тема труб зображує безкінечність часу)
Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про творчість композитора та особливості симфонічної увертюри.
Георгій Васильович СВИРИДОВ (1915-1998)
Радянський композитор і піаніст. Георгій Свиридов створив власний яскравий стиль. Його музика — це простота в поєднанні з новими інтонаціями. Георгій Васильович Свиридов народився поблизу Курська і зростав у оточенні народних пісень свого краю. Любов до народної пісні композитор проніс крізь усе життя. Головні теми творчості Свиридова – натхненний образ Батьківщини, народу, людини з її багатим, поетичним духовним світом і любов'ю до рідної землі. Життя композитора було нелегким. Громадянська війна трагічно забрала в чотирирічного хлопчика батька. А потім Велика Вітчизняна війна... Майже всі рукописи талановитого студента Ленінградської консерваторії загинули під час блокади міста. Так невблаганно і жорстоко відбилося на долі майбутнього видатного композитора бурхливе, тривожне XX століття.
Музика Свиридова відрізняється простотою, національною характерністю пісенних мелодій і гармонічністю мови, блиском і барвистістю оркестрового колориту, чітким відбором та економією засобів виразності. У доробку композитора — симфонії, концерти, квартети, сонати, багато вокальних творів: романси, вокальні цикли, хорові твори та інші.
У 1931 році на будівництво нового металургійного комбінату до Магнітогорська виїхав письменник Валентин Катаєв. Через два роки, вражений стрімким життям величезного будівництва, він написав роман «Час, уперед!”. У 1966 році режисер Михайло Швейцер зняв за сюжетом роману художній фільм. Музичний твір «Час, уперед!» написаний композитором Георгієм Свиридовим як увертюра до однойменного кінофільму. Симфонічний оркестр яскраво відтворює ритми і пульс сучасного життя: на фоні швидкого, уривчастого звучання струнних із неспинним наростанням динаміки звучить протяжна, стрімка, енергійна героїчна тема у виконанні труб, наче гімн сьогоденню. Твір доносить до слухача подих енергії, цілеспрямованості та оптимізму. Сюїта складається з шести частин. Остання її частина («Час, уперед!») є музичним втіленням того, що час неможливо спинити. Цей твір — яскрава знахідка композитора. Сюїта одразу стала популярною , її часто використовували в багатьох фільмах, телепередачах. Музика об’єднує одночасно стрімкий потік і могутність, справді може стати символом нашого часу.
Відомості про особливості жанру увертюри як приклад симфонічної музики. Цікаво знати, що слово «увертюра» походить від фран. оиуегґиге, що в перекладі означає «початок», «відкриття». Що ж відкривають увертюри? Вони можуть відкривати оперу, балет, кантату, ораторію, кінофільм, концерт, театральну виставу. Завдання в увертюри просте — розповісти глядачу про твір, який вони будуть дивитися.
- Увертюра – оркестрова п’єса – вступ до опери, балету, ораторії, драми. Вона готує слухачів до майбутнього дії, вводить в емоційну атмосферу вистави, у коло ідей і образів, тобто в узагальненому вигляді передає задум композитора.Увертюра як жанр виникла на початку VI століття — інтродукція до опери Монтеверді «Орфей», яка була короткою , тому її виконували тричі. Надалі композитори стали застосовувати увертюри, що складалися з двох або трьох частин. У творчості італійця О. Скарлатті оперна увертюра перетворилася в самостійний симфонічний твір, її стали називати зіпГопіа. Найвищого розвитку увертюра отримала в творчості Моцарта та Бетховена, які були написані в сонатній формі або у формі фуги, рондо. Класичні увертюри були і в музиці до театральної дії. Надалі увертюри ніби стали переказувати зміст опери перед її початком. Поступово увертюри перетворюються в самостійні твори — концертні увертюри як жанр симфонічної музики, що має програму: в творчості Брамса, Ч айковського, Мендельсона, Вагнера та інших.
Велике значення має увертюра в кіно. На початку кінофільму або мультфільму, під час титрів, обов’язково звучить музика, яка нібито попереджає нас про жанр того, що ми зараз дивитимемося,- драму, комедію, бойовик чи детектив.
Увертюра, за італійською традицією звана симфонією, - грандіозний оркестровий номер з яскравими, захоплюючими темами, - набула популярності на концертній естраді.
Увертюра складається з трьох частин. Перша – експозиція.
У ній зазвичай звучать основні образи. Музичною мовою дві основні теми увертюри називають головною та побічною партіями.
Увертюра має два значення: 1) Інструментальний вступ до театральної вистави з музикою (опери, балету, оперети, кантати або ораторії, кінофільму тощо). 2) Одночастинний концертний твір сонатної форми, часто програмовий, з складними образами та композиційними якостями.
Музичне сприймання. В. Дашкевич. Увертюра до фільму «Шерлок Холмс та Доктор Ватсон».
Аналіз музичного твору.
1. Яке враження справила на вас музика про героя-детектива? (спочатку – музика урочиста, ніби славить англійське королівство, далі ця тема чергується з тривожною і жартівливою темами)
2. Які інструменти виконували твір? (симфонічний оркестр)
3. У якій формі написана увертюра? (сонатній)
4. Розкажіть про характер героя фільму. (Шерлок Холмс – розумний, здогадливий, безстрашний, непереможний)
Відомості про композитора — автора увертюри.
Володимир Сергійович ДАШКЕВИЧ (1934 р.н.)
Російський композитор і теоретик музики, який багато й плідно працює в кіно. Широку популярність йому принесла музика для серії фільмів «Пригоди Шерлока Холмса і доктора Ватсона» (1979—1986) та головна тема з кінофільму «Собаче серце» (1988). Окрім симфонічної музики, композитор написав чимало пісень (зокрема, вокальні цикли на вірші О.Блока, В.Маяковського, О.Мандельштама), опери «Клоп» і «Ревізор», мюзикл «Бумбараш».
Відомості про літературний твір, що став основою сюжету фільму.
Шерлок Холмс - вигаданий детективний персонаж, головний герой книг англійського письменника Артура Конан Дойла. В оповіданнях про Шерлока Холмса зазвичай розповідь ведеться від імені його друга і супутника — доктора Джона Ватсона. Детектив веде свої розслідування, використовуючи логіку та метод дедукції. Загалом Шерлок Холмс з’являється у 56 оповіданнях і 4 повістях. Сам письменник вважав розповіді про Холмса «легким чтивом». Окрім того, його дратувало, що читачі більше люблять детективи про Холмса, ніж історичні романи, майстром яких він себе вважав. Зрештою письменник вирішив припинити писати про Холмса. Однак
потік листів обурених читачів, серед яких були й члени королівської сім ’ї, змусили письменника «оживити» знаменитого детектива.
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
А).Розкажіть про жанр симфонічної увертюри.
Б).В чому особливість музики Г. С виридова та увертюри В.Дашкевича? Який музичний образ було створено композиторами?
В).Що найбільше вас вразило на уроці? Розкажіть про це.